Premium Lock Peer Swinkels: ‘De enige constante factor is verandering’

25 september 2023Leestijd: 6 minuten
Peer Swinkels is CEO van Royal Swinkels Family Brewers. Foto: Roger Cremers/Lumen

Royal Swinkels Family Brewers is de laatste jaren erg veranderd, zegt CEO Peer Swinkels (48). Het draait er nog altijd om bier, maar ook om vastgoed en mout.

1. U bent de zevende generatie Swinkels aan het roer van de onderneming. Lastig, die druk?

‘Je groeit erin. Ik begon hier als kind, als veertienjarige zat ik al op de heftruck. Ik had er allerlei bijbaantjes, maar toen ik ging studeren, wilde ik eigenlijk helemaal niet meer bij het familiebedrijf werken. Mijn vader was voorzitter van de directie, maar oefende geen druk uit.

‘Ik studeerde econometrie in Rotterdam en maakte daarna een heel atypische stap. Mijn studiegenoten kozen ­allemaal voor de grote banken en consultancybedrijven, maar ik ging de commercie in bij Unilever. Ik dacht: wat vind ik nou echt leuk? Ik wilde niet aan de zijlijn staan en adviseren, ik wilde zelf ­beslissingen nemen, ondernemen.

‘Bij Unilever kon ik dat. Mijn eerste baan daar was verkoper van bierbommetjes aan de horeca in Utrecht. Dan ging ik alle kroegen af en vonden ze het raar dat een Swinkels langskwam om worstjes te verkopen, geen bier.

‘Mijn studiegenoten hadden medelijden met me omdat ik helemaal onderaan moest beginnen, maar ik vond dat directe contact superleuk. Ik kan het ­iedereen aanraden. Je komt dan achter de werkelijke waarde van een bedrijf. Het gaat om het produceren, vermarkten én verkopen van je product. En dan moet je er ook nog voor zorgen dat de administratie klopt. Om dat echt te ­begrijpen, moet je het zelf hebben ­gedaan.’

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw