Vlaamse moet stamgasten afhelpen van glas Heineken

16 februari 2021Leestijd: 2 minuten
Michèle Van Spilbeeck (31) is per 1 maart de horecadirecteur van Anheuser-Busch InBev

Michèle Van Spilbeeck (31) is per 1 maart de horecadirecteur van Anheuser-Busch InBev. De bierbrouwer publiceert op 25 februari de jaarcijfers over 2020. Wat valt daarvan te verwachten?

Naar alle waarschijnlijk zal ’s werelds grootste bierbrouwer weinig plezier hebben beleefd aan het afgelopen jaar. De horeca zat bijna overal ter wereld op slot, en in de supermarkt buitelden de kortingen op een krat bier over elkaar heen. Concurrent Heineken, dat de jaarcijfers over 2020 publiceerde op 10 februari, zag de omzet met 12 procent dalen naar 20 miljard euro, en schreef een verlies van 200 miljoen euro.

Lees het uitgebreide interview met Dolf van den Brink, de nieuwe topman van Heineken: Een zeer beheerst ego

Het Belgische AB InBev draaide in 2019 een omzet van 45 miljard euro. Daarvan komt het grootste deel uit de Verenigde Staten en Brazilië. In de Benelux is de brouwer vooral bekend van Jupiler, Hertog Jan, Stella Artois en Corona.

Eenderde van het bier dat wereldwijd wordt gebrouwen, komt uit hun ketels. Om het in hectoliters te zeggen: in 2018 brouwde AB InBev 509 miljoen hectoliter bier, wat iets meer is dan 1,1 miljard vaten van 50 liter. Nummer twee van de wereld Heineken brouwde 233 miljoen hectoliter bier.

Wat wordt de taak van Michèle Van Spilbeeck bij AB InBev?

De Vlaamse begint komende maand als horecadirecteur Nederland, na een bliksemcarrière bij de brouwer, waar ze sinds 2013 werkt. De afgelopen twee jaar leidde ze het Nederlandse horecateam al op het operationele en commerciële vlak. Nu wordt ze er de baas.

Dat klinkt als een baan die door de dichte cafés en restaurants veel vrije tijd oplevert, maar het tegendeel is waar, zegt Van Spilbeeck tegen EW: ‘Ook al verkopen we momenteel geen druppel bier in de horeca. Ik vlieg van zoom naar zoom [videovergadering, red.], terwijl ik tussendoor waar het kan horecaondernemers probeer te bellen.’

Van Spilbeeck en haar medewerkers werken zich ‘uit de naad’ om ondernemers te helpen bij de voorbereidingen op de heropening van de horeca. Van Spilbeeck verwacht een grote toeloop: ‘Ik geloof dat consumenten staan te popelen.’

Daarnaast wacht haar een andere klus. De Nederlandse cafébezoeker moet van Heineken af, en kiezen voor het van oorsprong Amerikaanse Bud. Dat biermerk moet AB InBev helpen bij de onttroning van Heineken als marktleider in Nederland.

Maar zal de Nederlandse bierdrinker overstag gaan?

In 2019, bij de grootschalige lancering van Bud in Nederland, bestempelde AB InBev de biermarkt als ingeslapen. Volgens Van Spilbeeck heeft Bud de boel al goed weten op te schudden. ‘Zeker nu Bud breed in de supermarkten verkrijgbaar is, merken we een grote vraag ernaar.’

Over 2020 mag Van Spilbeeck weinig mededelen, in verband met de nog te publiceren jaarcijfers. ‘Maar wat ik wel kan zeggen, is dat in 2019 er meer horecaondernemers naar ons overstapten dan ooit te voren. Vooral in grote steden als Rotterdam en Amsterdam.’