Premium Lock Klanten blijven weg, de rekeningen niet

07 april 2020Leestijd: 4 minuten
Een bijna verlaten winkelstraat in Tilburg. Foto: ANP

De coronacrisis raakt winkeliers midscheeps. Klanten blijven weg, de rekeningen niet. Over grote problemen in de winkelstraat.

Een deel van de winkelstraat staat op omvallen door de ­coronacrisis. Kledingwinkels, juweliers, sportzaken zijn voorbeelden van winkels die hun omzet zien verdampen. De consument blijft weg. Uit angst voor besmetting, of om dure aankopen uit te stellen met het oog op economische onzekerheid.

80 procent daling van pintransacties in klerenwinkels

De Bijenkorf, IKEA en veel andere winkels houden uit voorzorg zelf de deuren dicht. Cijfers van ING over pintransacties laten dan ook dramatische omzetdalingen zien: op vrijdag 27 maart lag de pinomzet in klerenwinkels 80 procent lager dan op een vergelijkbare dag in 2019.

Maar de kosten blijven doorlopen. En dat zorgt voor enorme financiële problemen. Een voorbeeld aan de hand van branchecijfers laat de catastrofe zien: de 6.700 damesmodezaken, in handen van 2.800 bedrijven, draaiden in 2019 gezamenlijk 1,4 miljard euro omzet, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie INretail. Daar hielden ze gezamenlijk 42 miljoen euro winst aan over. Bij de gemiddelde fysieke winkel met alleen damesmode ging in 2019 van elke 100 euro omzet 50 euro op aan inkoop. Naar personeel ging 20 euro, 15 euro was voor huisvesting, en 12 euro werd besteed aan overige kosten – de resterende 3 euro was de winst.

Enorme verliezen in de stille winkelstraat

Dit jaar gebeurt het volgende: de voorjaarscollectie is vaak al ingekocht, en de leverancier moet worden betaald. Maar de voor deze branche zo belangrijke voorjaarsmaanden maart, april en mogelijk mei, vallen door de coronacrisis in het water – en die verkopen kunnen door deze winkels later in het jaar lastig worden ingehaald.Dat betekent dat de damesmodezaken zomaar een kwart van hun omzet, ofwel 350 miljoen euro, dreigen mis te lopen. Afgezet tegen de winst van 42 miljoen over 2019, wordt de omvang van de verliezen duidelijk.

Online-verkopen compenseren het omzetverlies van de damesmodezaken bij lange na niet. In 2019 maakten de online-verkopen ongeveer 10 procent uit van hun totale verkopen. Bovendien is het voor de kleinere winkels lastig online te concurreren met de grote webwinkels, en grote ketens die zowel fysieke als online-winkels hebben.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw