Premium Lock ‘Bol.com gaat komst Amazon niet overleven’

25 juni 2018Leestijd: 4 minuten
Ondernemer Rishi Kartaram (45). Foto's: Guido Benschop

Ondernemer Rishi Kartaram (45) verkocht computerspellen, maar besefte dat dit verdienmodel eindig is. Hij gooide het roer volledig om en verdient nu geld met slimme data.

Wie in tijden van digitalisering zijn geld verdient met een fysiek offlineproduct, komt op een zeker moment in de problemen. Dat wordt het kodakmoment genoemd, een verwijzing naar de Amerikaanse fotocamerafabrikant die de opkomst van digitale fotografie onderschatte.

‘Ik wist dat ik moest veranderen’

Dat moment wilde de Rotterdamse ondernemer Rishi Kartaram voor zijn met zijn bedrijf Gameworld. Kartaram begon 26 jaar geleden met 1.000 gulden (zo’n 450 euro) op zijn zolderkamer met de verkoop van tien verschillende videospelletjes. Hij groeide mee met de game-industrie en werd een van de grootste gamedistributeurs van Nederland, met ruim driehonderd­duizend spellen op voorraad in een loods in Capelle aan den IJssel en een omzet van tientallen miljoenen euro’s.

Wie is Rishi Kartaram?

In 1973 geboren in Paramaribo, Suriname. Studeerde economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Is sinds 1992 directeur van game-distributeur Gameworld. Richtte in 2015 Jeffcommerce op, een bigdataplatform voor distributeurs. Actief in Europa, maar bezig met uitbreiding naar India en het Midden-Oosten.

Het roer radicaal om

Drie jaar geleden besefte Kartaram dat zijn verdienmodel eindig is en nam een dapper besluit. Hij gooide de boel radicaal om. ‘Ondanks het succes wist ik: gaming gaat ­digitaal. Dat is een kwestie van tijd. Ik wist dat ik moest veranderen.’ Nu bestaat zijn omzet voor een kwart uit opbrengsten uit games. Kartaram verdient zijn geld hoofdzakelijk met slimme software waarmee hij een schakel vormt tussen webwinkels en ­leveranciers. Zelfs het grote e-commerce­bedrijf Amazon, dat het liefst alles zelf doet, maakt gebruik van Kartarams diensten. De Rotterdammer noemde zijn nieuwe bedrijf Jeffcommerce. Jeff staat voor Just Easy Forecasting Fulfillment, maar dat het ook de voornaam is van Amazonbaas Bezos, is geen toeval.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw