Intieme app Camarilla gaat voor zakelijke markt

22 juni 2017Leestijd: 3 minuten
scholten

Het kleinste sociale medium ter wereld, Camarilla, gaat fuseren met Appical, dat zogeheten ‘onboarding-software’ levert voor bedrijven. Samen gaan de twee partijen sociale bedrijfsapps bouwen die werknemers langer moeten binden aan hun bedrijf.

Dat melden de twee partijen aan Elsevier Weekblad. De fusie zal later op donderdag officieel bekend worden gemaakt. De vonk sloeg over op het South by Wouthwest-festival in de Amerikaanse staat Texas. Constance Scholten (30), oprichter en CEO van het intieme sociale platform Camarilla hield hier een praatje en Gerrit Brouwer (37), oprichter en CEO van Appical wist dat zij precies in huis had wat nog ontbrak in zijn bedrijf: een chatfunctie waarmee waardevolle relaties kunnen worden opgebouwd.

Klik

De klik was wederzijds. De twee bedrijven bundelen vanaf deze week de krachten in een fusie. De vijftien man personeel van Camarilla verhuist naar het pand van Appical aan de TT Vassumweg in Amsterdam.

Daarmee komt een einde aan een periode van getouwtrek rond het sociale medium. Camarilla, een sociaal platform waartoe eenieder maximaal 15 vrienden kan uitnodigen, kreeg de afgelopen maanden veel belangstelling van binnen en buitenland. Zelfs partijen als Facebook en Snapchat zouden interesse hebben in de Nederlandse start-up. Maar Scholten hield tot nu toe alles af. ‘We waren er nog niet klaar voor, we wilden eerst nog bouwen aan onze techniek.’

Binden van personeel

Maar met dagelijks 30.000 actieve gebruikers in 163 landen is de tijd toch rijp voor een volgende stap. De fusie met Appical betekent dat Camarilla zich op de zakelijke markt gaat richten. Appical, een bedrijf met 40 man personeel  maakt zogeheten inwerk-software voor bedrijven, waarmee ze hun personeel langer aan zich kunnen binden.
Appicals CEO Brouwer: We willen van de papierwinkel die een nieuwe werknemer voor zijn kiezen krijgt een beleving maken door het in een app-vorm te stoppen. Nieuwe werknemers krijgen zo een goede indruk van het bedrijf en weten wat ze te wachten staat.’ Brouwer kwam op het idee om bedrijfsapps te gaan bouwen in zijn tijd bij de Marine. Hier kreeg hij een klassiek militair handboek. ‘Ik dacht: dat kan veel leuker worden gebracht.’

Appical levert zijn software aan bedrijven als Heineken, Pepsico en ASML. Wat nog ontbrak was een uitgebreide chatfunctie waarmee werknemers gericht contact kunnen onderhouden met personen in het bedrijf waar ze mee te maken hebben. De software van Camarilla zal in de apps van Appical worden geïntegreerd. ‘Er wordt een bcc-functie binnen een app aan toegevoegd,’ legt Scholten uit. In de app Camarilla kunnen gebruikers zelf kiezen met wie ze bepaalde informatie delen en met wie niet. In een groepsgesprek kun je dus één-op-één antwoorden zonder dat de rest het ziet. Met de technologie willen de twee partijen software gaan bouwen die ervoor zorgt dat werknemers een nog betere binding krijgen met het bedrijf waar ze voor werken. ‘Het probleem voor veel werkgevers is personeel vasthouden,’ zegt Scholten. ‘Dit geldt vooral voor millennials, als je die niet kunt boeien, zijn ze zo weer uitgevlogen.’

WeChat-omgeving

In de bedrijfsapp van Appical worden werknemers begeleid tijdens hun loopbaan bij het bedrijf. ‘Het begint bijvoorbeeld met een welkomstwoord van de CEO, en daarna wordt het pakket steeds verder uitgebreid.’ Het voordeel voor bedrijven is dat zij hun bedrijfsfilosofie beter voor het voetlicht kunnen brengen bij hun werknemers.

De werknemer heeft het voordeel dat hij alles makkelijk binnen één app kan vinden en dat hij het gevoel heeft dat er naar hem wordt geluisterd. Binnen de app kunnen werknemers continu feedback geven over ontwikkelingen binnen het bedrijf. ‘Het is de bedoeling’, zegt Scholten, ‘dat de bedrijfsapp alle andere bedrijfsapps gaat vervangen. Het moet een soort WeChat-omgeving op de werkvloer worden.’ De fusie betekent niet het einde van het sociale platform Camarilla. Dat zal in de huidige vorm blijven voortbestaan.