De feiten: Links en rechts belasten traditioneel
Bron: Het CPBVergeet alle mooie plannen om te bezuinigen op ontwikkelingshulp, de publieke omroep, asiel en de Rijksoverheid. Daar valt weinig te halen (de eerste drie) of het lukt niet (de vierde).
Hoe wordt de nieuwe NAVO-norm gehaald?
Uiteindelijk moeten de stijgende kosten van de zorg en de hogere NAVO-norm worden opgebracht met hogere belastingen. Maar welke partij belast wie? Gaat de rekening naar bedrijven of gezinnen?
Uit de vrijdag 10 oktober gepubliceerde doorrekeningen van het Centraal Planbureau (CPB) blijkt dat GroenLinks-PvdA, ChristenUnie en Volt de lasten verlagen voor gezinnen.
Volt en JA21 ontzien bedrijfsleven
De rest verhoogt de lasten. Bedrijven gaan minder belasting betalen bij (alweer) Volt en JA21. Volt verhoogt wel de klimaatlasten met tientallen miljarden.
Wie zegt wat: Fiscale voorstellen uit de programma's van de grote vijf
Bron: Verkiezingsprogramma's GroenLinks-PvdA, VVD, D66, CDA en JA21- GroenLinks-PvdA introduceert een vermogensbelasting van 1 procent over het ondernemingsvermogen en het vermogen in box 2 en box 3, met een belastingvrij vermogen van 1 miljoen euro.
- De VVD verhoogt het verplichte eigen risico in de Zorgverzekeringswet van 170 euro naar 440 euro in 2030. De eigen bijdrage per diagnose-behandelcombinatie in de medisch-specialistisch zorg wordt
verhoogd van 50 euro naar 150 euro. - D66 schaft de aftrek geringe eigenwoningschuld (Wet Hillen) in de komende kabinetsperiode af.
- Het CDA verplicht zelfstandigen zonder personeel die hun eigen arbeid of diensten verkopen, om pensioen op te bouwen met een premiepercentage van 10 procent over het pensioengevend inkomen.
- JA21 schaft de erf- en schenkbelasting over een periode van tien jaar geleidelijk af.
- PVV en SP hebben hun programma’s niet laten doorrekenen.
EW's visie: Hoewel niet haalbaar, zijn sommige fiscale voorstellen interessant
Door: Jeroen van Wensen, redacteur economieUit de doorrekeningen komt een aantal fiscale nieuwigheden naar voren. Zo neemt JA21 afscheid van box 2, het deel van de inkomstenbelasting waar grootaandeelhouders belasting betalen over hun dividenduitkeringen.
Ferme ingrepen in de aftrekposten
Verder doen de tegenstanders van de hypotheekrenteaftrek uit de doeken hoe snel (Volt) of langzaam (CDA) ze die willen afbouwen. Vrijwel alle partijen komen met ferme ingrepen in de aftrekposten, heffingskortingen en toeslagen.
Het valt te prijzen dat de partijen nadenken over een beter stelsel en met plannen komen die ze de komende kabinetsperiode willen invoeren. Ook al heeft de Belastingdienst nauwelijks ruimte om aanpassingen te doen in het fiscale stelsel.
Hervorming box 3 lang niet in zicht
Want neem box 3, de vermogenstaks. De hoop bestaat dat in 2028 een nieuw box 3-stelsel het licht ziet. Maar uit de doorgerekende partijprogramma’s blijkt dat er nog lang geen overeenstemming is over hoe dat stelsel eruit moet zien.
Het wetsvoorstel van het demissionaire kabinet gaat uit van een zogeheten vermogensaanwasbelasting: elk jaar belasting betalen over koerswinsten, ook al is er geen aandeel verkocht en bestaat de winst alleen op papier.
CDA en BBB willen af van belasting fictief rendement
Maar bijvoorbeeld CDA en BBB willen een vermogenswinstbelasting hebben in box 3: alleen betalen over de koerswinst als een aandeel is verkocht.
De kans bestaat dus dat de fiscus klaar is voor de vernieuwing van box 3 voor belastingjaar 2028, maar dat Den Haag nog aan het soebatten is.