Links is te selectief. Kiezersbedrog bestaat voor henzelf niet. Nummer twee van GroenLinks-PvdA bleek naar de burgemeesterspost van Tilburg te hebben gesolliciteerd. Toenmalig leider van GroenLinks-PvdA Frans Timmermans was daar niet van op de hoogte, schrijft Afshin Elian.
Toen Timmermans met het nieuws over nummer twee Esmah Lahlah werd geconfronteerd, beweerde hij dat zijn onwetendheid te maken had met de geheimhouding rond de benoeming van een burgemeester.
Die geheimhouding is van toepassing op de vertrouwenscommissie. Lahlah had gerust aan Timmermans kunnen vertellen dat zij voornemens was om naar een burgemeesterspost te solliciteren. De bedoeling van de geheimhouding is om de procedure en privacy van de sollicitant te beschermen.
Liefde voor de functie of voor de stad?
Lahlah reageerde dat zij solliciteerde vanwege haar enorme liefde voor Tilburg. Uiteraard mag niets een grote liefde in de weg staan!
Nu blijkt dat Lahlah ook naar de burgemeesterspost in Delft solliciteerde. Daaruit kunnen we afleiden dat zij een grote liefde heeft voor een burgemeesterspost en niet voor een specifieke stad.
Woke-geloof fungeert nu in mindere mate als een scheidslijn
De huidige leider van GroenLinks-PvdA, Jesse Klaver, vindt het schandalig dat er gelekt is. Ja, het lekken door commissieleden is strafbaar, maar wat eigenlijk schandalig is, is het gedrag van Lahlah. Dat vindt Klaver dan weer niet.
Klaver keurt gedrag niet af
Ik heb dat interview met Klaver twee keer beluisterd, omdat ik het bijna niet kon geloven: Klaver keurt het gedrag van Lahlah niet af. Terwijl Lahlah kiezers heeft bedonderd.
Zij zocht immers een andere baan, en toch zei ze tegen de kiezer: stem op mij. Dit alles getuigt van een ernstig gebrek aan democratisch besef.
Links wil graag regeren. Om een helder beeld te krijgen van wat links nu eigenlijk is, moeten we een onderscheid maken tussen links en progressief-liberaal. Het beleid omtrent immigratie en de economie is maatgevend om in deze tijd links van rechts te scheiden.
Het woke-geloof fungeert in mindere mate als een scheidslijn. Velen hebben het woke-geloof intussen achter zich gelaten. Gelukkig maar. De getalsmatige benadering van links en rechts biedt inzicht in wat de kiezers willen. Door meten kunnen we hier tot weten komen.
Wie valt echt onder links?
Als we de zetels van GroenLinks-PvdA, SP, PVDD, Volt en DENK bij elkaar optellen, levert dat 30 van de 150 zetels op. Hier rijst de vraag of DENK tot links mag worden gerekend. Zonder DENK heeft wat zich links noemt, 27 zetels. En D66? Sociaal-cultureel is D66 progressief. D66’ers zijn de progressieve liberalen.
Qua economisch beleid staan ze niet ver van het VVD-beleid. Als we het immigratiebeleid als de scheidslijn nemen, dan moeten we ook de ChristenUnie aan links toevoegen. Dan wordt het weer 30 zetels.
Het klimaatbeleid is nu geen goede scheidslijn. Omdat de klimaatmaatregelen ook in Brussel worden afgezwakt, groeien de partijen ook hier naar elkaar toe. Klimaat was geen verkiezingsthema, zelfs niet voor D66.
Kansen en uitdagingen van een centrum-rechtse coalitie
Als we de zetels van VVD, PVV, CDA, FVD, JA21, SGP, 50Plus en BBB bij elkaar optellen, levert dat 91 zetels op. Ondanks alle verschillen delen deze partijen de wil om de immigratie in te perken en de Nederlandse tradities te behouden.
FVD wijkt behoorlijk af van de andere partijen vanwege het Nexit-standpunt, de SGP hanteert immateriële uitganspunten die onverenigbaar zijn met de opvattingen van andere partijen. Zonder SGP en FVD heeft rechts 81 zetels. Hoe je het ook wendt of keert, wederom heeft een meerderheid van kiezers rechts gestemd.
Een centrum-rechtse coalitie kan op een meerderheid rekenen. D66, VVD, JA21 en CDA hebben samen 75 zetels. BBB is er ook nog. Het is voorstelbaar dat het stikstofdossier een probleem vormt voor D66. Het zou van bestuurlijke kwaliteit getuigen als Rob Jetten met BBB een akkoord weet te bereiken.
Links selectief en centrum-rechts pragmatisch
Er is nog een andere partij die deze coalitie aan een meerderheid kan helpen: 50Plus. Ten onrechte is men huiverig voor het regeren met vier of vijf partijen. De politieke realiteit van Nederland is drastisch veranderd.
Rob Jetten moet hoe dan ook met BBB onderhandelen om zich in de Eerste Kamer van hun steun te verzekeren. Gesprekken over een centrum-linkse coalitie leiden tot onnodig tijdverlies. Sommigen kritiseren Dilan Yeşilgöz, omdat zij een partij uitsluit.
Wil Jetten zijn winst bestendigen, dan moet hij juist het immigratievraagstuk serieus nemen
Dat is wel een grappig argument. Want allemaal sluiten de partijen de PVV (26 zetels) uit. Dat mag dan wel. Ook hier redeneert links selectief. De VVD sluit een bepaald type coalitie uit, namelijk centrum-links, omdat het programma van GroenLinks-PvdA te ver afstaat van de VVD.
GroenLinks-PvdA wil de ongecontroleerde massa-immigratie voortzetten en is niet bereid om daadwerkelijk en dus duurzaam 3,5 procent in defensie te investeren. Ik heb het nog niet gehad over allerlei vormen van lastenverzwaring voor de middenklasse.
Is een centrum-rechtse coalitie haalbaar?
Er zijn twee goede redenen waarom juist nu op duurzame wijze een centrum-rechtse coalitie mogelijk is. D66 lijkt bereid te zijn niet alleen de Nederlandse vlag maar ook de immigratie naar zich toe te trekken.
Dat is een grote beleidswijziging. Bovendien is juist een centrum-rechtse coalitie in staat fatsoenlijk en ordentelijk maatregelen te nemen om de immigratie onder controle te krijgen. Wil Jetten zijn winst bestendigen, dan moet hij juist het immigratievraagstuk serieus nemen en aanpakken.