In Rome is een onderzoekscommissie ingesteld om te onderzoeken of het Colosseum gevaar loopt door de aanleg van een nieuwe metrolijn. De metrolijn kan volgens een actiegroep een risico vormen voor de stabiliteit van het Colosseum.
Dat meldt de Italiaanse persbureau ANSA.
‘Noord/Zuidlijn’
Wie dacht dat de Amsterdamse Noord/Zuidlijn een groot fiasco was met zes jaar vertraging, dubbel zo hoge kosten als begroot en verzakkingen van monumentale panden op de Vijzelgracht, moet eens naar Rome kijken.
Daar is de aanleg van de nieuwe metrolijn Linea C een echt hoofdpijndossier. Het onderzoek naar de risico’s van de aanleg voor ’s werelds bekende amfitheater, het Colosseum, is het zoveelste drama voor de voortgang van de bouw.
Duur
Linea C | Noord/Zuidlijn | |
Lengte | 25,5 km | 9,7 km |
Stations | 30 | 8 |
Verwachte kosten | 5 miljard euro | 3,16 miljard euro |
Kosten per meter | 196.000 euro | 325.000 euro |
Budgetoverschrijding | 2,5 keer | 2 keer |
Had klaar moeten zijn in | 2000 | 2011 |
Is hopelijk klaar in | 2020 of later | 2017 |
De Romeinse metrolijn is hard op weg om als het langzaamste en duurste constructieproject van Europa de geschiedenisboeken in te gaan, constateerde vorig jaar al een nationale onderzoekscommissie in een 182 pagina’s dik rapport.
Omgerekend naar euro’s per meter zijn de Romeinen altijd nog beter af dan de Amsterdammers: 196.000 euro. De Noord/Zuidlijn is met 325.000 euro per meter bijna twee keer zo duur.
Fyra
Saillant detail: als Linea C ooit af is, zullen er treinen gaan rijden van fabrikant AnsaldoBreda. Die treinfabrikant kreeg in Nederland naamsbekendheid door de productie van de treinstellen van hogesnelheidstrein Fyra.
Die werden in januari dit jaar, anderhalve maand nadat ze in gebruik waren genomen, van het spoor gehaald wegens defecten. Er vielen onder meer bodemplaten vanaf.