Premium Lock Wat doen met rekening niet ontvangen product?

23 mei 2018Leestijd: 1 minuut
PostNL bezorgde vorig jaar meer dan 1 miljoen pakketjes per dag rond Sinterklaas Foto: ANP

Ik heb aan de telefoon een schoonheidsproduct gekocht, maar heb dit nooit ontvangen. Nu krijg ik toch een rekening. Ik heb gebeld: volgens het bedrijf heb ik het product gewoon ontvangen. Wat nu? A.D., Dordrecht

De vraag wordt beantwoord door Anne van ’t Hoff, juridisch adviseur ConsuWijzer, overheidsloket voor consumenten van Autoriteit Consument & Markt (ACM):

‘Wie eist bewijst, is de stelregel. Het bedrijf moet aantonen, of in ieder geval aannemelijk maken, dat u het pakket hebt ontvangen. U hebt nog steeds recht op levering van het product, omdat de overeenkomst nog bestaat.’

Veertien dagen bedenktijd

‘Wilt u van de overeenkomst en de betalingsverplichting af? Maak dan gebruik van uw wettelijke bedenktijd. Die gaat pas in op de dag nadat u het pakket hebt ontvangen en is 14 dagen.’

‘U kunt de bedenktijd ook inroepen vóórdat er geleverd is. De verkoper moet u volledig en juist informeren over de bedenktijd. Doet hij dit niet? Dan wordt de bedenktijd verlengd met een jaar. Maakt u gebruik van de bedenktijd, dan hoeft u de rekening niet te betalen, omdat de overeenkomst dan wordt ontbonden.

Met ontvangstbevestiging

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog niet een account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw