Holland Casino: geldproblemen door te streng antigokbeleid

04 oktober 2013Leestijd: 1 minuut

Staatsgokbedrijf Holland Casino, dat onder curatele van zijn banken staat, wijt zijn financiële problemen aan het strenge beleid dat het bedrijf voert om gokverslavingen en witwassen te voorkomen. ‘Wellicht’ daardoor zouden 25.000 vaste klanten zijn weggejaagd sinds 2007.

Dat zou interim-topman Willem-Jan van Dijssel van het staatsbedrijf op een bijeenkomst deze zomer hebben gezegd, schrijft Het Financieele Dagblad vrijdag.

Verlies

Op die bijeenkomst zette Van Dijssel het nieuwe beleid van Holland Casino uiteen. Het gokconcern zou weer meer aandacht moeten schenken aan vaste klanten.

Want hoewel de vaste gasten maar eentiende van de bezoekers uitmaken, zijn zij goed voor 90 procent van de omzet. Op de incidentele bezoeker lijdt Holland Casino juist verlies: gemiddeld twintig euro per persoon.

‘Wellicht zijn wij de afgelopen jaren doorgeslagen in ons beleid,’ zou Van Dijssel hebben gezegd. Hij had het over de kledingvoorschriften, antiwitwasmaatregelen en beleid ten aanzien van gokverslavingen, waardoor klanten zijn weggejaagd ‘maar ook laten vallen’.

‘Doorgeslagen’

Het gaat al jaren slecht met het staatsgokbedrijf door de opkomst van gokken op internet en gokhallen. De afgelopen vijf jaar daalde de omzet met 30 procent. In 2012 draaide het bedrijf een verlies van bijna zeven ton. Dit jaar ‘stevenen we af op een groter verlies’, liet het bedrijf donderdag weten.

Het gokbedrijf is sinds woensdag in overleg met de vakbonden over loonsverlagingen. Ook gaat het bedrijf snijden in de hoeveelheid personeel.