Het ‘probleem’ van de Air France-piloten

25 september 2014Leestijd: 2 minuten

De stakingen bij luchtvaartmaatschappij Air France-KLM gaan hun elfde dag in. Intussen worden de motieven van de stakende piloten steeds duidelijker: het lijkt toch vooral om eigenbelang en iets minder om principes te gaan.

De onderhandelingen tussen de directie van Air France en de pilotenvakbonden gaan door; beide partijen houden voet bij stuk. Donderdag wordt er verder gepraat.

Maar volgens de BBC zou het nog wel eens dagen kunnen duren voordat de directie en vakbonden tot een akkoord komen. De staking is de langste bij Air France in meer dan 15 jaar, en zorgt ervoor dat het bedrijf per dag tussen de 15 en 20 miljoen euro verliest.

Achtergrond

Air France wil onder leiding van CEO Alexandre de Juniac dringend de Europese low-budget-markt betreden. De reden hiervoor is dat de vooruitzichten voor de reguliere Europese vluchtenmarkt van Air France niet goed zijn.

Het probleem is serieus. Alain Minc, economisch adviseur van verschillende Franse regeringen, zegt: ‘Bedrijven zoals Air France hebben een groot probleem – ze zitten gevangen tussen de kwalitatief goede luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten aan de ene kant en de prijsvechters aan de andere kant’. ‘Als het bedrijf zich niet aanpast, is het niet zeker of het kan voortbestaan.’

Daarom wil Air France een nieuwe Europese low-budget-tak oprichten, genaamd ‘Transavia Europe’. Het voordeel van een dergelijke Europese variant, is dat Air France dan gebruik zou kunnen maken van de flexibele lonen en werkcondities die aanwezig zijn in andere landen (zoals Portugal).

Probleem

De vakbonden vrezen dat Transavia Europe ten koste zou gaan van de al bestaande Air France-tak. Een piloot zegt: ‘We staken voor een principe: het stoppen van verdwijnen van Franse banen naar het buitenland’.

Het bestaan van een dergelijk ‘probleem’ wordt betwijfeld. De salarissen van Air France-piloten zijn soms wel 200.000 euro per jaar, exclusief bijkomende voordelen. Air France betaalt zijn piloten gemiddeld ruim 14.000 euro meer dan de markt-standaard. Daarbij komt dat geen van de piloten gedwongen zal worden om over te stappen naar low-budget-vluchten. Het argument dat hun banen naar het buitenland zouden verdwijnen lijkt dan ook niet op te gaan.

Het lijkt er meer op dat de piloten bang zijn hun dominante positie binnen Air France te verliezen. Daarbij lijken ze uit het oog te verliezen dat, indien Air France niets doet, het bedrijf – en daarmee hun eigen baan – in gevaar komt.

BBC News meldt dat het idee van Transavia Europe waarschijnlijk naar de prullenbak zal worden verwezen.