Voor de veertiende keer koos een panel van mode-deskundigen op verzoek van Elsevier STIJL de designer van het jaar. Voor de derde maal op rij is dat Dries Van Noten. Het verschil met nummer twee, Phoebe Philo, was gering.
‘Omdat het bij hem echt om de kleren gaat,’ zo begint Bregje Lampe, modejournalist van de Volkskrant haar lovende motivatie om Dries Van Noten (1958) weer met de eerste plaats te bekronen. Zij vervolgt met het prijzen van de schoonheid van de ontwerpen van deze Vlaamse modester zonder allures en zijn uitgesproken stijl, die absoluut niet verveelt.
Veel modedeskundigen uit het panel zijn het met haar eens. Haar collega-modejournalist Michou Basu van De Telegraaf spreekt de vrees uit dat het een beetje saai is om Van Noten weer op één te zetten, maar volgens haar bevatte de zomercollectie 2016 zo veel ‘pareltjes’ en zijn de kleurcombinaties zo uniek dat Van Noten de eerste plaats echt verdient. (Ook al uit ze niet onterecht enige kritiek op zijn zomerse mannenmode met erg veel plaatsjes van Marilyn Monroe.)
Het is inderdaad ongelofelijk hoe deze internationaal zeer gerespecteerde ontwerper elk seizoen verrast met mode vol nieuwe voorzetten, en die zeker ook draagbaar is voor volwassen vrouwen.
Ditmaal voegde Van Noten op uitzonderlijke wijze diverse dessins (zelfs handen waren soms bedekt met weelderige patronen) en borduurwerk tot een sprankelend en contrastrijk geheel met hier en daar een vrolijke knipoog naar de jaren tachtig en Madonna’s bh uit die tijd. (foto: Etienne Tordoir@Catwalkpictures;)
Sinds 2010 staat de Britse Phoebe Philo (1973), die acht jaar geleden begon als creatief leider van het Franse modehuis Céline, hoog in deze lijst. Ze staat nu op plaats twee, maar het puntenverschil met de winnaar is gering en de constante waardering voor Philo zeer groot.
Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur van magazine Glamour, verwoordt de gevoelens van veel panelleden als zij elk Philo- ontwerp, inclusief de accessoires, prijst als ‘een stuk om verliefd op te worden’. Vernieuwend en uiterst draagbaar, luidt haar positieve oordeel. (foto: Justin Lane/EPA/ANP;)
Tot een jaar geleden had bijna niemand gehoord van deze ontwerper, die plots tot dé creatief leider van Gucci werd gepromoveerd, na er lange tijd anoniem achter de schermen te hebben gewerkt. Nu geldt de Italiaan Michele (1972) als de originele modeheld door de drastische wijze waarop hij het imago van Gucci in 2015 wijzigde.
Zijn eigenwijze kijk op meisjesachtige romantiek (grote uilenbrillen, bontsloffen en liefelijke, geborduurde bijtjes en bloemen op vloerlange jurken) leverde uiteenlopende reacties, maar vooral heel veel bewondering op. (foto: Sebastien Nogier/EPA/ANP)
De ontwerpers Maria Grazia Chiuri (1964) en Pierpaolo Piccioli (1967) vormen samen de creatieve kracht achter modehuis Valentino (Garavani) dat ze in enkele jaren weer razend populair hebben gemaakt.
Trendvoorspeller Ferry Schoew vindt dat Valentino het predicaat ‘tijdloze schoonheid’ verdient en hij noemt het in het algemeen een verademing dat de mode ‘ook weer mooi’ mag zijn in deze rebelse jaren waarin bewuste lelijkheid vaak dominant is. Bij Valentino draait het nu inderdaad om verbluffen met verleidelijke en spannende schoonheid. (foto: Etienne Tordoir@Catwalkpictures)
De onverwachte aankondiging afgelopen herfst van Raf Simons (1968) om zijn hectische bestaan als ontwerper van de Diorvrouwenmode te verruilen voor een rustiger leven met meer tijd voor zijn eigen mannenmodelabel en zijn passies (beeldende kunst) heeft geen invloed gehad op zijn positie in de top-10.
Met zijn inmiddels gestaakte werk voor Dior heeft hij velen overtuigd en staat hij op de hoge, vijfde positie. Stylist Jetteke van Lexmond roemt zijn ‘nieuwe poëtische kijk op de mode’ en geeft daarmee een adequate omschrijving van zijn talent. (foto: EPA)
Miuccia Prada (1949) stond afgelopen jaren maar liefst zesmaal op nummer 1 en ontbrak nooit in deze ranglijst sinds 2003. Claudia Straatmans, hoofdredacteur van magazine Marie Claire, vat namens velen de lof voor deze Italiaanse ontwerpster samen met: ‘constant hoog niveau’.
Daaraan kan worden toegevoegd dat er ook veel waardering is voor de wijze waarop Prada elk halfjaar weer verrast met haar unieke modebeeld, recent met een bijzonder speelse kijk op onder meer klassieke mantelpakjes. (foto: Etienne Tordoir@Catwalkpictures)
De Franse ontwerper Nicolas Ghesquière (1971) verdween slechts voor de duur van een jaar (2014) uit deze ranglijst toen hij switchte van modehuis Balenciaga naar Louis Vuitton. Voor laatstgenoemd modehuis durft hij nu meer te spelen met zijn talent om grenzen op te zoeken en te overschrijden.
Zo presenteerde hij nu sterke contrasten, waarbij hij boeiend laveerde tussen geaccepteerde en bedenkelijke esthetiek. Modejournalist Georgette Koning prijst hem om zijn uitzonderlijke talent om zelfs lelijke aspecten om te toveren in mooie mode. (foto: AKM Images/HH;)
De in Noord-Ierland geboren en in Londen in mannenmode opgeleide ontwerper staat bekend als J. W. Anderson (1984). Hij heeft een flitsende start gemaakt in de mode met een beeld waarbij hij mannelijke en vrouwelijke elementen nogal opzienbarend vermengt.
Vanaf 2008 ontwerpt hij voor zijn eigen label mannenmode, vanaf 2010 vrouwenmode en sinds drie jaar is hij ook dé modenaam en modeman achter het Spaanse luxelabel Loewe. Inmiddels heeft hij ook al samengewerkt met de merken Topshop en Versus (van modehuis Versace). (foto: Etienne Tordoir@Catwalkpictures;)
Voor velen is de in Georgië geboren Demna Gvasalia (1971) een onbekende. Ook al is het merk Vetements, waar hij hoofdontwerper is, in een mum van tijd zo populair geworden dat je het geen undergroundlabel meer kunt noemen.
Gvasalia is eind 2015 aangesteld als de creatief leider van het prestigieuze Balenciaga, waar hij de plaats inneemt van de Amerikaan Alexander Wang. ‘Zijn’ Vetements viel in korte tijd op met soms grotesk uitvergrote of tot opvallend jonge streetwear verknipte kleren. Wordt spannend wat hij bij Balenciaga brengt.
De van oorsprong Chileens-Zwitserse Consuelo Castiglioni (1954) is het creatieve talent achter Marni, dat in handen is van de eveneens Italiaanse Only The Brave-groep, waartoe ook Diesel en Maison Margiela horen.
Zij voert bij Marni een eigen koers, die opvallend genoeg ook door panelleden uit de meer commerciële modewinkelbranche wordt gewaardeerd. Opmerkelijk bij Marni voor deze zomer zijn felle kleuren en grote geometrische schort- en tuniekvormen.
Top-10 Elsevier Stijl
Behalve winnaar Dries Van Noten, die nipt Phoebe Philo versloeg, neemt niemand in de top-10 dezelfde positie in als vorig jaar. Opvallend zijn de nieuwkomers Alessandro Michele (Gucci), J.W. Anderson (Loewe) en Demna Gvasalia (Vetements en Balenciaga). Zij hebben het vakpubliek in soms zeer korte tijd zo kunnen bekoren dat ze een positie verdienen tussen gevestigde namen als Miuccia Prada en Raf Simons, die al jaren in deze lijst prijken.
Het geeft de huidige dynamiek in de mode aan waarbij een revolutionaire kijk op kleren zeer wordt bewonderd. Dat geldt ook voor de hoge positie van ontwerpers net buiten de top-10, zoals die van ‘vernieuwers’ Rick Owens (nummer 11) en Iris van Herpen, die samen met Riccardo Tisci (Givenchy) plaats 12 inneemt. Het is vooral een compliment aan de Nederlandse Van Herpen, die ook internationaal veel bijval krijgt. Nederlanders Viktor & Rolf hebben in 2009 de top-10 verlaten en zijn nu niet meer genoemd door het panel.
Elsevier STIJL vroeg 25 professionals uit de mode naar hun top-5 van ontwerpers.
De redactie kende zeven punten toe aan ieders nummer 1, vijf punten aan de nummers 2, drie en twee punten aan respectievelijk de nummers 3 en 4, en één punt aan de nummer 5 op elke lijst. Dat resulteerde in de hier gepresenteerde top-10 van ontwerpers.
Met dank aan het panel van deskundigen
Michou Basu (fashion & beauty editor De Telegraaf) / Esther Coppoolse (Creative Director Elle) /Luc Dheedene (winkel Verso, Antwerpen) / Jetty Ferwerda (modejournalist) / Sanne Groot Koerkamp (hoofdredacteur GLAMOUR) / Judith ter Haar (winkel Jones, Arnhem) /Edward de Jonge Urbach (Azzurro Fashion Group, Amsterdam) / Gert Jonkers (hoofdredacteur Fantastic Man en uitgever The Gentlewoman) / Ingeborg Kalkers (inkoper winkel Cobra Mode, Den Bosch) / Georgette Koning (modejournalist, onder meer Elsevier STIJL, hoofdredacteur Mirror Mirror) / Karin Kuijpers (journalist, onder meer Linda, FD Persoonlijk, Metro Mode) / Bregje Lampe (modejournalist, onder meer de Volkskrant) / Jetteke van Lexmond (fashion stylist) / Martien Mellema (creative director Vogue Nederland) / Margriet Nannings (winkel Margriet Nannings, Amsterdam) / Cécile Narinx (hoofdredacteur Harper’s Bazaar) / Kiki Niesten (winkel Kiki Niesten, Maastricht) / Margreeth Olsthoorn (winkel MARGREETH OLSTHOORN, Rotterdam) /Piet Paris (mode-illustrator, en creative director Harper’s Bazaar ) / Gerda van Ravenstein (winkel Van Ravenstein, Amsterdam) / Milou van Rossum (moderedacteur NRC Handelsblad) / Ferry Schoew (fashion forecaster, Parijs) / Claudia Straatmans (hoofdredacteur Marie Claire/Beau Monde/Happy in Shape / Nathalie Wouters (Fashion Features Editor Vogue Nederland