Hoe zorg je voor meer werknemerstevredenheid, vitaliteit en een hogere bezettingsgraad? Bijvoorbeeld door te investeren in moderne bedrijfscatering, zo weten bedrijven als Join Program en Miro.
Mensen brengen 23 procent meer dagen op kantoor door als hun werkplek als prettig wordt ervaren
Met de pandemie als kantelpunt, beginnen bedrijven zich af te vragen wanneer mensen weer terug naar kantoor gaan. Volgens Daaf Serné, hoofd workplace and sustainability bij Miro, kon er op dat moment beter een andere vraag worden gesteld: naar wát voor soort kantoor willen mensen terugkeren?
Het is een vraag waar het techbedrijf zelf ook mee aan de slag is gegaan. Uit het wereldwijde onderzoek onder hun eigen werknemers blijkt namelijk dat mensen 23 procent meer dagen op kantoor doorbrengen als hun werkplek als prettig wordt ervaren. Ook zorgt het voor een geoptimaliseerde werkomgeving. Maar hoe ontwerp je een werkruimte waar mensen echt voor kiezen om te gebruiken, in plaats van zich daartoe verplicht te voelen?
Een van de oplossingen lag in het volledig vernieuwen van de kantoorlunch, merkte Serné. ‘Goed eten kan een drijfveer zijn om naar kantoor te komen.’ Miro wil geen enorme keukens bouwen en haalt daarom full-servicecateringpartner Join Program erbij. Zij bieden dagelijks een vers, gezond en wisselend menu met voor elk type gast wat wils. ‘In tegenstelling tot andere cateraars zijn wij echt gericht op de gasten, en niet per se op de opdrachtgever. Want een blije gast zorgt uiteindelijk voor een blije opdrachtgever,’ legt Joost van Keeken uit, managing director bij Join Program.
Weldoordacht, centraal geproduceerd eten met een persoonlijke service zorgt voor een hoge constante kwaliteit gekoppeld aan een efficiëntieproces. Hierdoor zijn ze in staat om de beste kwaliteit tegen de beste prijs te realiseren in vergelijk met andere cateraars.
Via een app kunnen gasten een week van tevoren zien wat er op het menu staat en na de lunch direct feedback geven op de gerechten, waar rekening mee kan worden gehouden voor de week erop. ‘Bijvoorbeeld wat ze wel of niet lekker vonden of op de pittigheid,’ somt Van Keeken op. Serné van Miro wilde bijvoorbeeld inzetten op vegetarisch en veganistisch eten, maar uit de data bleek niet iedereen het daarmee eens te zijn. ‘Op sommige dagen wilden medewerkers toch vlees of vis eten.’
De moderne manier van cateren zorgt in ieder geval voor een heuse restaurantervaring én dat mensen meer naar kantoor komen. Zo gingen Miro-medewerkers wereldwijd gemiddeld 1,4 dagen naar kantoor, inmiddels ligt dat op 2,1 dagen. Eén derde gaat zelfs 3 of meer dagen naar kantoor. En dat is dus te zien in de werkresultaten. Van Keeken begrijpt dat wel: ‘Tijdens de lunch ontmoet je elkaar, je zit samen, je bespreekt werk of persoonlijke zaken. Eten verbindt en het is fijn dat wij voor dat cement kunnen zorgen.’
Meer informatie? Klik hier.

















































