Bij Dirk krijgen medewerkers niet alleen kansen, maar ook vertrouwen. “We laten mensen leren door verantwoordelijkheid te geven”, zegt manager HR Martijn Sleven. “Onder andere via het nieuwe Impactprogramma. Daarin werken deelnemers twee jaar lang aan uitdagende projecten én aan hun persoonlijke ontwikkeling.”
Je mag hier zonder zwembandjes leren zwemmen, maar niemand verdrinkt
Wij geloven niet dat een opleiding alleen bepaalt hoe goed je bent. Vaardigheden kun je leren, maar mentaliteit en houding maken het verschil. Daarom geven we onze mensen veel ruimte en verantwoordelijkheden. We zeggen vaak dat je hier zonder zwembandjes mag leren zwemmen, maar we houden wel een oogje in het zeil. Niemand verdrinkt”, aldus Martijn.
Resultaatgericht
Dirk is een Nederlandse supermarktorganisatie met ruim 14.500 medewerkers. Het grootste deel van hen werkt in de meer dan 130_filialen verspreid over het land. De rest is actief binnen de logistieke organisatie of op het hoofdkantoor in Alphen aan den Rijn. Het familiebedrijf heeft een nuchtere, resultaatgerichte cultuur en korte lijnen tussen winkelvloer en directie. Martijn: “We zijn ‘doeners’. We steken graag de handen uit de mouwen. We werken compact, met korte lijnen en veel samenwerking tussen afdelingen. Dat maakt het leuk. En we geloven in de kracht van onze mensen. Daarom moedigen we medewerkers aan om initiatieven te nemen en te ontdekken waar hun sterke punten liggen. We zijn daarin bepaald niet voorzichtig. We geven ze veel ruimte en vertrouwen.”
Springplank
Sonny Delgado, inmiddels ruim twintig jaar bij Dirk, herkent dit. “Ik was 24 jaar en zat net vier maanden in een traineeship toen ik de kans kreeg om zelfstandig een filiaal te runnen”, vertelt hij. “Dat was spannend, maar vooral eervol. Ik voelde echt dat vertrouwen.”
Die verantwoordelijkheid zorgde voor een steile leercurve. “Je leert door te doen”, zegt Sonny. “En je staat er niet alleen voor. Er zijn altijd leidinggevenden die betrokken zijn en je helpen groeien. Ik heb in korte tijd ongelooflijk veel geleerd.”

Inmiddels doet Sonny mee aan het Impactprogramma, een tweejarig traject waarin medewerkers uit verschillende functies aan hun persoonlijke ontwikkeling werken. Martijn licht toe: “Dit nieuwe programma is een springplank naar tactische en strategische functies binnen het bedrijf. Deelnemers zeggen hun huidige functie op en maken zelf keuzes over hun leertraject. Ze mogen breed experimenteren en kunnen risico’s nemen zonder bang te zijn om te falen. We hebben bewust ‘veiligheidskleppen’ ingebouwd: als het niet lukt, is er weer een mooie plek voor hen in de organisatie.” “Wat ik mooi vind”, zegt Sonny, “is dat je helemaal zelf de regie krijgt. Je kiest projecten die bij jou passen en je leert zo breed mogelijk. Tegelijk zijn er goede afspraken gemaakt waar je op terug kunt vallen. Als iets niet goed uitpakt, weet je dat je wordt opgevangen. Dat geeft vertrouwen om echt stappen te durven zetten.”
Vrijheid
Sofie Ravenschlag kwam in 2021 bij Dirk, midden in coronatijd. Ze begon op de winkelvloer, stroomde al snel door naar een regionale functie, maar wist dat ze verder wilde. “Ik heb rechten gestudeerd, maar ik voelde me thuis in de supermarktwereld. Met dit Impactprogramma krijg ik echt de kans om breed te kijken: welke afdelingen passen bij mij? Wat vind ik interessant?” Sofie draait nu projecten bij HR en IT. “Daarnaast werk ik aan persoonlijke ontwikkeling middels leiderschapsvaardigheden, strategisch denken en besluitvorming. We hebben een coach en geregeld intervisiesessies. Heel leerzaam.”
Ook Jordy van Eeden werd geselecteerd voor het Impactprogramma. Hij kwam in 2020 bij Dirk. “Bij mijn vorige werkgever merkte ik dat doorgroeien lastig was. Bij Dirk kreeg ik meteen vertrouwen. Ik mocht mijn eigen filiaal in Leidschendam runnen en won in 2023 zelfs de landelijke winkelwedstrijd”, vertelt hij. “Voor mij is het een kans om te focussen op mijn persoonlijke ontwikkeling.” Wat hij het meest waardeert? “De vrijheid.”
Eigen kracht
Volgens Martijn is die vrijheid bewust ingebouwd. “Het programma is niet alleen bedoeld om projecten af te ronden, maar juist om mensen te helpen groeien”, legt hij uit. “Wij dagen hen uit om zelf keuzes te maken en zelf richting te geven aan hun ontwikkeling. Dat maakt het traject zo krachtig. Na twee jaar willen we dat deze mensen klaar zijn voor tactische of strategische functies binnen de organisatie. Welke dat zijn, weten wij en de deelnemers nog niet. Dat hangt af van hun ontwikkeling en voorkeuren. Dat kan in finance zijn, maar bijvoorbeeld ook in logistiek of commercie. En we hopen dat ze bij ons blijven. Maar als iemand een mooie kans buiten onze organisatie krijgt, gunnen we hem of haar dat ook. Je moet niet uit angst opleiden, maar van je eigen kracht uitgaan. Daar geloven wij heilig in.”