Primal Soles zet duurzame voetstappen in hotels

Nieuwe wegwerpslippers liggen te wachten op hun gebruikers in Hotel Jakarta. (Foto's Ramon van Flymen)

Het idee van de hotelslippers kwam niet van David Even (35) zelf, oprichter van Primal Soles. ‘Zoals de meeste goede ideeën bedacht iemand anders het,’ lacht hij.

Het was 2023 en David Even was al een tijdje bezig om met Primal Soles circulaire kurken inlegzooltjes aan de man te brengen. Dat ging al vrij aardig. Sterker: via zijn voormalige studiebegeleider mocht hij over zijn bedrijf vertellen op het World Economic Forum in Davos.

Klimaatpionier:
Primal Soles

 

De uitdaging:
Miljoenen polyester wegwerpslippers in hotels

 

De oplossing: circulaire hotelslippers van kurk

Eén van de toehoorders was Barbara Dubach; een succesvolle zakenvrouw die nu CEO is van het Zwitserse platform Innovate for Nature. Even: ‘Zij kwam naast me zitten en zei: “Leuk idee, die inlegzooltjes. Maar waarom focus je niet op schoenen die elke dag worden weggegooid: de polyester wegwerpslippers in hotels?”

Zij had daar zelf een enorme hekel aan. Dus toen, in januari 2023, is dat idee ontstaan. Zij krijgt de credits.’

Innovatie met kurk en schoenenafval

Twee jaar later kunnen we het resultaat van deze ontmoeting in Amsterdam bewonderen. Het chique Hotel Jakarta in Amsterdam, dat deel uitmaakt van WestCord Hotels, is een tweejarig pilot-project met Primal Soles aangegaan, dat intussen bestaat uit drie vaste krachten plus freelancers.

Ze willen momenteel in een investeringsronde 1 miljoen euro ophalen. Sinds maart staat er in de spa & wellness en op alle tweehonderd kamers voor iedere gast een paar kurken badslippers klaar.

In de lobby van het hotel heeft David Even een paar van die slippers meegenomen. Die zien er duidelijk anders uit dan de standaard witte exemplaren van badstof.

David Even
David Even, oprichter van Primal Soles.

‘Hier is de bovenkant van nieuw, vers kurk. En de onderkant…’ Hij draait de slipper om. ‘… is van schoenenafval: het samengeperste, versnipperde materiaal van afgedankte schoenen en gebruikt kurkmateriaal.’

Maar helemaal gerecycled zijn ze dus niet? De bovenkant is nieuw. ‘Klopt. En dat is ook goed, want daarmee houden we de groei van de kurkbomen in stand. De bast van kurkbomen moet je eens in de negen jaar “oogsten” om de boom gezond te houden.

De kurk groeit daarna weer aan.’ Bovendien is het gerecyclede materiaal te stijf voor bijvoorbeeld de band over de voet, zegt Even. ‘Dat zou meteen breken.’

Wat gebeurt er met je slippers nadat je uitcheckt?

Hotel Jakarta bestelde 60.000 van deze slippers, genoeg voor twee jaar. Primal Soles betaalt Hotel Jakarta dan weer een prijs per kilo voor het terugnemen van de gebruikte slippers. Voor het bedrijf is het namelijk de grondstof voor zijn nieuwe product.

De eerste batch van 2.500 paar gebruikte slippers bracht David Even zelf naar de recyclefabriek in Portugal. ‘Daar werkt het eigenlijk heel simpel: de slippers gaan in een molen, die ze helemaal fijnmaalt tot een soort pulp.

Van dat materiaal kun je meteen weer nieuwe slippers persen, die dan weer hier in het ­hotel terechtkomen. Zo is het cirkeltje rond.’

Maakt het echt verschil om hotelslippers te verduurzamen?

Rijst nog de vraag of het vervangen van slippers zoden aan de dijk zet. De ­hotelbranche is op veel meer manieren vervuilend voor het milieu – een wegwerpslipper is daar misschien wel het kleinste onderdeeltje van.

‘Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar er zijn twee dingen,’ zegt Even. ‘Ten eerste is dit een direct te implementeren oplossing. Je hoeft niet eerst zonnepanelen te installeren, je kunt er direct mee beginnen. En ten tweede is het heel zichtbaar. Als hotel kun je er een story mee vertellen. Dat is ook belangrijk.’

Even zegt dat er wereldwijd jaarlijks een miljard hotelslippers worden weggegooid. ‘Als wij daar maar 1 procent van weten te vervangen, heeft dat ook al serieus impact. Een systeem verander je stapje voor stapje, en dit is er één van.’

Voor hotels zijn de kurken slippers – in Hotel Jakarta voor € 10 te koop – wel een stuk duurder: minimaal het dubbele van een ‘gewone’ synthetische slipper. Toch wilde Hotel Jakarta er graag in investeren, zegt Michel Idema (35), assistent-general manager.

‘Voor ons is duurzaamheid één van onze drie thematische pijlers, naast Indonesië en Amsterdam,’ zegt hij. ‘We doen op dat gebied van alles: we hebben ook een duurzaam koelsysteem in onze vloeren, maar dat is toch wat minder makkelijk te vertellen aan de gast. De slippers zijn een tastbaar voorbeeld dat je meteen aan de gasten kunt laten zien.’