Waarom heeft Google miljoenen over voor muziekdienst Songza?

02 juli 2014Leestijd: 1 minuut

Google zou naar verluidt 28,5 miljoen euro overhebben voor de muziekdienst Songza. Wat wil het internetbedrijf met deze sympathiek ogende playlistmachine?

In 2007 knutselden de Amerikaanse ontwerpers Aza Raskin en Scott Robbin de muziekdienst Songza in elkaar. Een applicatie die begon als muziekzoekmachine en sinds 2012 gepersonaliseerde afspeellijsten samenstelt op basis van gebruikersdata.

Zeven jaar later neemt internetgigant Google het bedrijfje over voor een bedrag dat volgens The New York Times ligt rond de 28,5 miljoen euro.

Concurrentie

Google zal Songza, dat voorlopig alleen in de Verenigde Staten en Canada beschikbaar is, gaan integreren in Google Play Music en vermoedelijk ook op YouTube. Daarmee wil het bedrijf een nieuwe gebruikerservaring aan gaan bieden. Songza is bijvoorbeeld in staat om de muziek aan te passen op de weersvoorspellingen van de gebruiker.

Google hoopt met de overname te kunnen concurreren met Apple dat onlangs Beats Music overnam. Beats is een muziekdienst, mede-opgericht door rapper Dr. Dre, die vergelijkbare gepersonaliseerde afspeellijsten aanbiedt.

Data

Maar er is nog een reden waarom Google zo geïnteresseerd is in Songza. De app had eind vorig jaar zo’n 5,5 miljoen gebruikers die allemaal persoonlijke data van zichzelf blootgeven.

Songza weet wanneer een gebruiker gaat fitnessen, wanneer hij naar zijn werk gaat en hoe laat hij gaat slapen. Vanaf nu heeft Google die informatie ook. Zoals vaak bij een overname kondigde Google aan weinig aan Songza te zullen veranderen, maar de enorme schat aan gebruikersdata, daar gaan ze ongetwijfeld vanavond nog mee aan de slag.