‘Hacken verkeerslichten in wereldsteden is kinderspel’

01 mei 2014Leestijd: 2 minuten

Verkeerslichten in wereldsteden als Londen, New York en Peking zijn gemakkelijk te hacken. Het manipuleren van verkeerslichten zou kunnen leiden tot grote verkeerschaos.

Dat meldt de Argentijnse tech-onderzoeker Cesar Cerrudo op zijn blog.

Volgens Cerrudo zijn er zwakke plekken in het systeem van de stoplichten die inbreken kinderlijk eenvoudig maken.

Een van de zwakke plekken is bijvoorbeeld dat het systeem draadloos bestuurd wordt, waardoor ‘iedereen verkeerschaos kan veroorzaken met een simpel programmaatje en wat goedkope hardware’, schrijft Cerrudo. De truc is om zo dicht mogelijk bij de besturingssystemen te komen.

Totale controle

Eenmaal in het systeem, krijgt de hacker toegang tot de sensoren die verkeersgegevens registreren. Op deze manier is totale controle over de data mogelijk.

De inbreker kan door het invoeren van valse informatie bijvoorbeeld de kleur van een verkeerslicht of een maximumsnelheid op een matrixbord bepalen.

Drone

Cerrudo spreekt uit ervaring: hij wist zelf door te dringen tot de verkeerslichtensystemen van onder meer de Verenigde Staten, Engeland, Frankrijk, Australië en China. Hij brak in via een commercieel verkrijgbare drone, waardoor hij de klus op afstand kon klaren.

Naar eigen zeggen zou hij zelfs in één klap een groot aantal verkeerslichten tegelijkertijd kunnen ontregelen, door bepaalde malware te installeren.

Die Hard 4

Het hacken van verkeerslichten was al lang een droom van Cerrudo. Na het zien van de vierde Die Hard film ‘Live Free or Die Hard‘ dacht hij: dat wil ik ook.

En hoewel hij niet exact hetzelfde heeft gedaan, is hij ‘aardig ver gekomen’, zegt hij op zijn blog.

Waarschuwen

Na deze ontdekking heeft Cerrudo contact opgenomen met het bedrijf achter de sensoren, maar dit bedrijf vindt de zwakke plekken niet belangrijk of kritiek.

De Argentijn presenteert zijn bevindingen komende maand op beveiligingsconferentie Infiltrate 2014 in Miami. Hij hoopt zo overheden te waarschuwen en hen te motiveren om de beveiliging van verkeerscontrolesystemen te onderzoeken.