Door slimme thermostaten weten energiebedrijven waar u bent

01 oktober 2014Leestijd: 2 minuten

Energiemaatschappijen als Essent en Eneco bieden verschillende internetthermostaten aan. Wat doen ze daarmee?

Na Toon van Eneco en Nest van Essent is er sinds vorige week ook Anna van de Nederlandse Energie Maatschappij.

Alle drie zijn het thermostaten met een internetverbinding, en alle drie worden ze zwaar gepromoot door de energiemaatschappijen. Waarom? Data.

Apps

De thermostaten geven via apps inzicht in het stroom- en gasverbruik in huis. Klanten kunnen er niet alleen precies de gewenste temperatuur mee instellen, maar ook advies op maat krijgen en bijvoorbeeld volgen hoe hun cv-ketel ervoor staat.

Via Toon van Eneco wordt onder meer het aantal branduren geregistreerd, zodat goed te voorspellen valt wanneer een ketel aan vervanging toe is. Ook andere toepassingen zijn denkbaar. Denk aan het volgen van wasmachines en hun energieverbruik.

‘Via Toon kunnen mensen ook aangeven wanneer ze bijvoorbeeld hun elektrische auto thuis willen opladen,’ vertelt Dirk-Jan Middelkoop (41), bij Eneco verantwoordelijk voor innovatie en productontwikkeling.

Opladen

In de tijdspanne waarin de auto door de klant op het net is aangesloten, kan Toon de goedkoopste uren kiezen om op te laden. De prijs van stroom fluctueert namelijk.

Middelkoop: ‘Hoe meer wij weten over het energieverbruik van klanten, des te beter kunnen wij inschatten wanneer en hoeveel stroom wij moeten opwekken of inkopen. Toon levert realtime-informatie. Dat kan ons heel veel geld schelen, waardoor wij lagere tarieven kunnen bieden.’

Gevoelige data

De thermostaten genereren zeer gevoelige data. Maatschappijen zouden kunnen weten wanneer klanten thuis zijn, en krijgen – zeker als er meer toepassingen volgen – een vrij exact beeld van het reilen en zeilen van huishoudens.

Zulke data zouden interessant kunnen zijn voor derden, bijvoorbeeld voor adverteerders, of aanbieders van huisisolatie of zonnepanelen. ‘We kijken naar de mogelijkheden daarvan, maar de privacy van de klant is heilig voor ons. Onze klant moet duidelijk toestemming geven.’