Een kijkje in de toekomst: drones en doorkijkovergooiers

21 februari 2014Leestijd: 3 minuten

Zelfs doorgewinterde Prada-fans zullen het moeilijk hebben om de nieuwe najaarscollectie direct aantrekkelijk te vinden. Maar spannend waren de doorkijkkleren en de vele robuuste jassen met bontranden wel.

Ook bij Fendi veel eigenaardig bont, een mooie chaos aan diverse ideeën en echte drones boven de catwalk.

De tweede dag van de modeshows in Milaan voor najaar 2014 stond in het teken van de avant-garde. En Max Mara deed er ook weer toe met een volwassen en ingetogen collectie.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Modern gezoef

Modehuizen zijn altijd bang the next big thing te missen. Logisch: nieuw zijn en opvallen zijn hun handelsmerk. Ook voor een respectabel, oud bont- en modehuis als Fendi met de tachtigjarige Karl Lagerfeld als creatief talent.

Dus na een Tommy Hilfigershow in New York waarbij een heel team instagrammers over de mode moest berichten, kwam Fendi met drones tijdens de modeshow. Spannend, hoewel het gezoef van de drones boven de catwalk toch sterk deed denken aan wat kinderachtig radiografisch speelgoed.

Er werd wel druk omhoog gekeken en vooral gekiekt door het publiek. Buiten de zaal twitterden niet-genodigden dat de livestream-camerabeelden via de drones vaag en onscherp waren.

Mascotte

Intussen bood de catwalk ook veel speelse zaken. Zo droeg Cara Delevinge, het eerste model, ostentatief een langharig bontpopje in haar hand. Ook bij de finale ging deze mascotte, waarin modemeester en Fendi-ontwerper Karl Lagerfeld herkenbaar was, over de catwalk. Gelukkig kwam de echte Karl zelf het applaus halen aan het eind.

Bont in allerlei reepjes en toefjes sierde riante jurken. Of allerlei bontstukken vormden complete frivole en uiteraard luxe jassen.

Voor wie niet van bont houdt, waren er lieslaarzen onder broekjes en microrokjes, lange en korte uitwaaierende plooirokken met grove ritsen en leer vol verfspatten.

In de hele collectie school een lukraak-effect door de vele contrasten, zoals orchidee-corsages op nerts, wijde vormen naast slank aansluitende, kort naast lang of doorkijkstoffen samen met stevige wol.

Soms waren de outfits damesachtig, soms meisjesachtig jong. Hoe dan ook, alles bijeen was Fendi zo afwisselend en vol ideeën dat de drones er bijna niet meer toe deden.

Vreemde zaken

Prada werd beroemd om haar eigenaardige, tegendraadse kijk op esthetiek. Na een mannenmode-show met ook veel vrouwen op de vilten catwalk enige weken geleden, werd nu de tweede acte opgevoerd. Op hetzelfde vilt van de mannenshow.

Evenals de Kurt Weill-muziek die live werd opgevoerd in de orkestbak, was de Prada-collectie iets waar je aan moet wennen. Maar eenmaal gewend aan Weill, ben je levenslang verliefd op zijn kwaliteiten en melodieën. Met de Prada-collectie, vol vervreemding, is hetzelfde aan de hand. Even afwachten, de toekomst komt in de mode altijd verrassend snel.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Vreemde zaken, daar had Prada er wel wat van. Brede en ruime satijnen jurken. Transparante overgooiers over korte hemdjurkjes: decente sensualiteit, veel biesjes in contrastkleur, forse sleehakken ook onder laarzen (déjà vu).

Weinig tassen. Grote jassen met bontranden, het type dat de snelwegpolitie vroeger droeg. Langharige jurken. Opvallend veel rood naast duistere tinten. En drukke Bauhausdessins in een jarenzeventigopvatting. Dat klinkt eigenaardig, maar zo zagen de kleurige patronen eruit. En een overheersende Duitse avant-garde sfeer.

Sober palet

Max Mara is de laatste seizoenen niet erg sterk geweest in het goed presenteren van aantrekkelijke collecties. Zowel de shows als de kleren misten vaak de mode-actualiteit.

Voor komend najaar was nu de stijl van de kleren overheersend sober, soms zelfs somber en wat zwaar, maar wel overtuigend. Dat was te danken aan een afgewogen grijs-bruinig palet met hier en daar wat geel en groen en goud als uitschieter. En een fraaie lange lijn zonder overdaad.

Toegegeven: dikke, wollige lagen en blote armen blijft een rare combinatie, maar verder was de wijze waarop klassiek en sportief werd vermengd geslaagd, zoals een camelcoat (molto Max Mara) met bijpassende bodywarmer.

Aantrekkelijk, hoewel wat grauw van tint, was de mix van stoffen en dessins in kloeke jassen of rokken.