‘Maatschappelijke zaken worden op bordje onderwijs geschoven’

31 januari 2020Leestijd: 4 minuten
Stakende leraren in de Kuip in Rotterdam. Foto: ANP.

Door de lerarenstakingen van donderdag en vrijdag zijn veel basis- en middelbare scholen gesloten. Een van de belangrijkste eisen is een hoger salaris voor docenten. Maar is meer geld wel dé oplossing voor het lerarentekort, of zijn andere zaken belangrijker? Er werd verdeeld gereageerd op de Stelling. Lees een selectie van de reacties terug.

In de rubriek Reacties op de stelling lichten we een aantal reacties uit. Alleen reacties die onder eigen naam zijn achtergelaten, komen hiervoor in aanmerking.

Bekijk alle reacties op de Stelling van de Dag

 

M. Luteijn

Ik begrijp niet waar die leraren over zitten te zeuren. Volgens hun CAO verdienen ze een keurig salaris, hebben 10 weken vakantie en wordt overwerk vergoed. Nu kunnen ze blijven zeuren dat ze in die 10 weken vakantie moeten werken, maar vakantie uren zijn vakantie uren en overwerk is overwerk. Dat is vastgelegd in de wet.Dat zij structureel het probleem van hun schooldirectie tot hun probleem maken ligt aan de leraren. En daarbij …realiseer dat als een secretaresse en leraar allebei 40 uur werken en daarbij 3.000 euro verdienen, de secretaresse 4 weken doorbetaald krijgt tijdens vakantie en een leraar 10 weken krijgt doorbetaald. Omgerekend betekent dit dat een leraar 12% meer betaald krijgt voor het aantal werkzame uren per jaar, dan de secretaresse.

J.J.A. Kiefte

Leraar zijn is echt geen roeping hoor. Je moet kinderen wel leuk vinden, natuurlijk, maar mij is het voornamelijk te doen om de liefde voor mijn vak (Engels) en alles wat daarbij om de hoek komt kijken. Maar met die liefde voor Engels (of een andere taal of alfa- en gammavak) kun je natuurlijk niet bij heel veel meer bedrijfstakken dan in het onderwijs terecht (ik heb eerst 20 jaar in het bedrijfsleven gewerkt vanwege mijn universitaire achtergrond, maar met mijn Engels had dat weinig te maken). Met exacte vakken is dat, denk ik, heel anders. Waarom zou je, ook al vind je kinderen leuk, als universitair geschoold wis-, schei- of natuurkundige jezelf martelen om het onderwijs in te gaan? Alleen voor het geld werken is onzin, maar als je dan kunt kiezen tussen de werkdruk in een commerciële baan met een hoog salaris, goede carrièremogelijkheden (ook internationaal) en goede secundaire arbeidsvoorwaarden, of de werkdruk in het onderwijs met een mwah salaris, geen carrièremogelijkheden (teamleiders en schoolleiders en -bestuurders zijn, in mijn ervaring, vaak ex-leraren die niet kunnen lesgeven), avonden, vakanties en weekenden die deels opgaan aan het vak, dan is de keuze niet heel moeilijk. Verminder nou de werkdruk, zorg dat de vakanties dan ook echt vakanties kunnen zijn, maak de klassen kleiner, dan is het salaris ècht niet meer zo belangrijk.

Ermin de Winkel

Of de hoogte van de salarissen te hoog of te laag is, daarover kan ik niet oordelen.
Maar ik krijg wel heel sterk de indruk dat er veel maatschappelijke zaken op het bordje van de onderwijskrachten worden geschoven.
In mijn optiek is een school er voor om kennis op te doen en veel minder om het maatschappelijk debat te voeren. Op zijn hoogst zijn daarvoor speciale vakken als maatschappijleer, al heb ik in mijn tijd bedroevend weinig van de maatschappij opgestoken, indertijd.
Als tegelijk ook nog eens de overtollige administratie overboord gezet kan worden, dan zal denkelijk zowel de uitstroom als de arbeidsvreugd verbeteren.

Maria van Bommel

Ben werkzaam in het basisonderwijs. Het salaris is niet het grootste punt maar de werkdruk. Administratie is veel maar ook de niet lesgebonden activiteiten. Op de meeste scholen weegt toch echt het zwaarste, kinderen die bijna of geen Nederlands spreken, een laag niveau hebben, geen respect, vooral voor vrouwen, heel brutaal en agressief zijn. Meisjes al heel jong gesluierd moeten. De andere kinderen zijn de dupe daar die te weinig aandacht krijgen. Bijna niemand durft dit te benoemen. Ik zeg eerlijk dat ik een switch gemaakt heb een paar jaar geleden, van de stad naar een middelgroot dorp, het scheelt echt maar ook hier komen deze kinderen al met velen binnen. De kinderen kunnen er uiteraard niets aan doen, zij zijn ook de dupe van het feit dat hun ouders ze aan de andere kant van de wereld naar school sturen.

M Versteeg

Iedereen weet dat je niet in het onderwijs gaat werken voor het geld, maar met de roeping om kennis over te dragen aan kinderen. Echter, in de afgelopen 30 jaar is de verantwoordelijkheid voor alle kinder- en ouderproblematiek (kinderopvang, opvoedproblemen, multicultuur, politieke stokpaardjes, eisende ouders met rechten en zonder plichten) door de politiek over de muur van het schoolplein gegooid, met de leerkracht als kop van jut die alles maar moet opvangen. Het mooie onderwijsvak is daardoor zodanig uitgehold, dat geld nu nog de enige motivatie is om te blijven.
Misschien wordt het tijd voor de politiek om zélf te leren van het verleden waarin een onderwijzer nog een gerespecteerd lid van maatschappij was.

Ton den Haan

De werkdruk en lerarentekort kan voor een groot deel worden opgelost door part timers meer uren te laten maken. In het bedrijfsleven wordt dan ook gevraagd om langer te werken. Directies van scholen, meestal (oud) leraren waaien mee met de leraren, maar je moet ook eens baas worden en wat hardere maatregelen treffen. Ook zijn er nog 8800 leraren boven 52 jaar oud, die (betaald) thuis zitten tot aan hun pensioen. Die kosten vallen ook onder de begroting van het onderwijs. Kijk eens wat kritischer naar de riante secundaire voorwaarden en doe daar iets aan. Pas ook het onderwijs inhoudelijk aan. Stop eens met allerlei (dure) pretreisjes etc. voor de leerlingen en leraren.

 

Wilt u ook meepraten over de Stelling van de dag? Neem dan een abonnement op Elsevier Weekblad. U kunt een reactie op de site plaatsen als u abonnee bent.