‘Lerarentekort los je niet op met alleen extra geld’

30 januari 2020Leestijd: 3 minuten
Demonstrerende leraren op de Dam in Amsterdam tijdens de onderwijsstaking van 30 januari. Foto: ANP

Meer dan vierduizend basis- en middelbare scholen zijn donderdag en vrijdag gesloten. Leraren, schoolleiders en andere werknemers in het onderwijs staken omdat ze vinden dat er sprake is van een onderwijscrisis. Ze eisen dat het kabinet honderden miljoenen euro’s investeert in hogere lonen en in maatregelen die de werkdruk verlagen.

In steden als Amsterdam, Maastricht, Rotterdam, Den Haag, Groningen en Middelburg houden leerkrachten protestmarsen. Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs Arie Slob (ChristenUnie) gaat donderdag op bezoek bij vier scholen, in Zwolle, Oosterbeek, Rhoon en Reeuwijk. Hij zal met docenten praten over onder meer het lerarentekort.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

In Rotterdam lopen donderdag honderden demonstranten naar voetbalstadion De Kuip. Daar wordt een grote bijeenkomst gehouden:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Miljoeneninvestering in de onderwijssector

De onderwijssector staat al lang onder druk. Grootste probleem is het tekort aan leraren. Op veel scholen staat geregeld een onbevoegde leraar voor de klas of zitten kinderen gedwongen thuis door het gebrek aan personeel. Ook klagen veel docenten over een hoge werkdruk, te laag salaris, een grote hoeveelheid administratieve taken en het lage aanzien van hun beroep. Werknemers in de sector gingen daarom in november 2019 ook al de straat op. Toen bleven meer dan 4.400 scholen dicht.

Leraren willen dat er structureel miljoenen euro’s extra geld voor het onderwijs vrijkomt. Zo zou 560 miljoen euro nodig zijn om de loonkloof tussen het basis- en voortgezet onderwijs te dichten en willen basisschoolleraren een loonsverhoging van 1,25 procent per jaar. Minister Slob zegt deze kabinetsperiode al zeker 500 miljoen euro in het onderwijs te hebben geïnvesteerd en ook dat hij de zorgen van de leerkrachten deelt. Toch gaat hij niet structureel extra geld voor het onderwijs begroten.

Elsevier Weekblad vergelijkt niet alleen de kansen op de arbeidsmarkt op basis van behaalde diploma’s. Samen met adviesbureau Berenschot vergelijkt EW ook de lonen zoals die in cao’s zijn vastgelegd. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat een leerkracht minder verdient dan een teamleider van een callcenter. Bekijk het onderzoek hier: Waar staat u op de loonlijst? 

 

In november 2019 sloot de onderwijssector een akkoord met de minister waardoor 460 miljoen euro extra vrijkwam. Dit akkoord leidde tot veel kritiek omdat de financiële steun niet structureel, maar eenmalig was. Maandag maakte Slob nog eens 9 miljoen euro extra vrij om noodplannen tegen het lerarentekort te faciliteren. Daarnaast kreeg basisschoolpersoneel in december een nieuwe cao waarin een loonsverhoging van 4,5 procent staat opgenomen. Ook zei minister Slob woensdag tegen De Telegraaf dat het hem ‘het beste lijkt als er één cao komt’ voor het basis- en voortgezet onderwijs. Daaraan voegde hij wel toe dat dit aan een volgend kabinet zal zijn.

Uit een enquête van de NOS blijkt dat veel stakende leraren zeggen dat het al lang niet meer gaat om alleen een loonsverhoging. Ze willen een structurele oplossing voor het lerarentekort, zoals minder werkdruk, kleinere klassen en minder administratie.

Wat vindt u? Is het lerarentekort op te lossen met structureel extra geld? Of reiken de problemen in de onderwijssector veel verder dan dat? Praat mee! De Stelling van de dag luidt:

Geef uw mening onder dit artikel. U kunt alleen reageren als u abonnee bent.

Let op: door uw mening te geven, gaat u ermee akkoord dat de redactie van Elsevier Weekblad uw reactie kan uitlichten in de digitale rubriek Reacties op de stelling.