Miljoenen voor voetbal maken noodkreet Publieke Omroep ongeloofwaardig

12 december 2013Leestijd: 2 minuten
'ANP'

Vele miljoenen euro’s heeft de NOS uitgegeven om de uitzendrechten voor de kwalificatieduels van het Nederlands Elftal in huis te halen. Met de ‘noodsituatie’ bij de Publieke Omroep valt het dus wel mee.

Vol trots maakte NOS-directeur Jan de Jong donderdag bekend dat zijn omroep de strijd om de uitzendrechten van alle belangrijke wedstrijden van Oranje tot en met het WK van 2018 in Rusland heeft gewonnen.

Hoeveel de NOS voor de rechten heeft betaald, blijft geheim. Maar dat het om vele miljoenen gaat, is zeker. Het maakt het Creative Artist Agency, het bedrijf dat de rechten namens de UEFA verkoopt, niet uit bij wie de wedstrijden terechtkomen: de hoogste bieder wint.

Overboden

Dat betekent dat de NOS in ieder geval SBS heeft overboden. Het bedrijf van John de Mol en Sanoma heeft de kwalificatiewedstrijden al twaalf jaar in handen en deed er alles aan om de rechten te behouden.  SBS wil niets zeggen over de hoogte van het bod, maar laat doorschemeren dat de NOS ‘flink in de buidel heeft moeten tasten’.

Sans gêne meldt de NOS ook weer te gaan bieden op de rechten van de Eredivisie-samenvattingen en de wedstrijden in de Champions League voor de komende jaren. De voetbalhonger van de publieke sportomroep NOS is niet snel gestild.

Contrast

De vele miljoenen die de NOS voor voetbalwedstrijden overheeft, staan in contrast met de noodkreet die de afgelopen maanden vanuit Hilversum te horen was. Door de extra bezuinigingen van 100 miljoen euro zou de publieke omroep ‘in zijn bestaan worden bedreigd’.

Maar waarom bezuinigt de omroep dan niet op het voetbal? Met publieksgeld meebieden op voetbalrechten is niet alleen fout en marktverstorend, het is ook onnodig. Een marktpartij als SBS verzorgt met alle liefde de uitzendingen.

Blijkbaar hoeft de broekriem nog niet te worden aangehaald in Hilversum. Maakt u zich over het voortbestaan van de publieke omroep dus vooral geen zorgen.

Volg Servaas van der Laan (@dellavia) op Twitter