De ov-chipkaart werd op 9 juli na jarenlang gesteggel het enige wettige betaalmiddel in het openbaar vervoer, maar wellicht verdwijnt de kaart toch weer. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil af van de pas.
Een ‘klantonvriendelijke kaart’ en een ‘onding met gebreken’, zo omschrijven Tweede Kamerleden woensdag in het AD de ov-chipkaart. Regeringspartij VVD wil af van de kaart, net als oppositiepartijen CDA, D66, PVV en ChristenUnie.
Alternatief
‘We moeten af van die klantonvriendelijke kaart,’ zegt VVD-Kamerlid Betty de Boer. De NS is al bezig met het testen van alternatieven, maar dat gaat niet snel genoeg. ‘Ophouden met testen. Ik wil dat voor 1 juli een vernieuwd systeem voor reizen in het openbaar vervoer is uitgerold.’
PVV-Kamerlid Barry Madlener is ook niet te speken over de ov-chipkaart. ‘Die chipkaart is een onding met gebreken. Er moet een alternatief komen. En we willen het gewone treinkaartje terug.’
Een alternatief voor het betalen met de ov-chipkaart is het betalen met de mobiele telefoon. Dan hoeven reizigers ook niet meer in en uit te checken. Een andere mogelijkheid is het betalen met de bankpas.
Klachten
De ov-chipkaart werd in 2005 ingevoerd in Rotterdam, maar het duurde tot 2012 tot het betaalmiddel voor het openbaar vervoer landelijk werd ingevoerd. Tot 9 juli kon de ov-chipkaart worden gebruikt naast het papieren treinkaartje, maar dat is inmiddels verdwenen.
Al tijden regent het klachten over de ov-chipkaart. Reizigers moeten minimaal 20 euro op hun kaart zetten om te kunnen reizen met de trein en het meenemen van andere reizigers is omslachtig. Bovendien hanteren de verschillende ov-bedrijven, verschillende tarieven.
Ook is het bij het lastig om geld terug te krijgen, als reizigers vergeten uit te checken. Dit levert vervoersbedrijven jaarlijks zo’n 16 miljoen euro op.
Ouderwets
Niet alleen reizigers en politici klagen over de kaart, ook NS-topman Timo Huges uitte in september kritiek. Hij vindt de manier van betalen ouderwets. ‘Vooraf geld op je ov-chipkaart laden als je met kleinkinderen naar een dierentuin of pretpark wilt reizen, is niet van deze tijd.’
Staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, Infrastructuur) laat aan de krant weten dat de ov-chipkaart ‘geen eindstation’ is. ‘Het is nu een volwaardig product, maar moet in de toekomst verder worden ontwikkeld.’
De NS laat in een reactie op het stuk weten dat het bedrijf wil vasthouden aan de ov-chipkaart. ‘Het is een mooi product, dat overal in het openbaar vervoer in Nederland te gebruiken is. Het is niet verstandig om nu de ov-chipkaart af te schaffen en een heel nieuw systeem in te voeren.’
Andere betaalsystemen, zoals betalen met een mobiele telefoon, kunnen wat de NS betreft naast de ov-chipkaart bestaan.