Professionele HR, de basis voor groei

Zeeman groeit razendsnel. Om blijvend te kunnen groeien zijn diverse verandertrajecten in gang gezet. Een van die trajecten is de HR-transitie. Aan de ene kant om voldoende mensen te werven, aan de andere kant om medewerkers persoonlijke aandacht te geven en te ontwikkelen.

Behalve op organische groei van het winkelbestand bij textielketen Zeeman ligt de ambitie richting een omnichannel merk met meer focus op online. Goede HR levert sinds 1967 een wezenlijke bijdrage aan de groei van het familiebedrijf. Om voldoende mensen met de juiste potenties te werven is in 2016 besloten tot een transitie van traditionele personeelszaken naar een eigentijds HRM. In dat jaar trad Suzanne Terpstra aan als Directeur HRM om hier vorm aan te geven voor het servicekantoor, het distributiecentrum en de 1.300 winkels in zeven landen. Een flinke uitdaging, want alles wordt aangestuurd vanuit het kantoor in Alphen aan den Rijn.

Suzanne Terpstra

Aantrekkelijke werkgever

“We openen veel winkels in Frankrijk en Spanje. Ons huidige personeelsbestand met 8.000 medewerkers groeit hard. Om in alle landen blijvend te werven, moeten we een aantrekkelijke werkgever zijn. We monitoren ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Van daaruit bepalen we onze HR-strategie”, vertelt Terpstra. Zo liet Zeeman millennials meedenken in de aanpak. Deze input is zeker meegenomen in HR-pijlers: het creëren van energieke, betrokken en trotse medewerkers, het stimuleren van klantgericht ondernemerschap en leiderschapsontwikkeling, waaronder ook ‘eigenaarschap lager in de organisatie leggen’. Cultuur is het fundament voor alle ontwikkelingen; samengevat in de kernwaarden eigenzinnig, betrokken en zuinig.

Samen groeien

Sollicitanten maken kennis met Zeeman via de in 2017 door Terpstra geïntroduceerde Talent Pitch voor nieuw winkelpersoneel. De online tool toont wat werken bij Zeeman inhoudt en laat de sollicitant een persoonlijkheidstest doorlopen. Wie bij Zeeman aan de slag gaat, ondergaat een reis vanuit ‘samen groeien’, die start met een augmented-realitykennismaking en een onboardingprogramma dat via de [email protected] is te volgen.

‘Wijs sturen mensgericht en stimuleren persoonlijke ontwikkeling. En we blijven ons ontwikkelen’

Terpstra: “Een goede start creëert betrokken medewerkers. Wij zorgen voor de juiste competentiegerichte ontwikkeling, klassikaal of via online middelen. Onze basis is sturen op verbindend leiderschap. En we blijven ons ontwikkelen. De komende jaren gaat veel aandacht naar vitaliteit van onze medewerkers en implementeren we een nieuw Europees HR-systeem.”

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Achmea heeft een maatschappelijke missie

Achmea wil bijdragen aan een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving. “Onze coöperatieve identiteit ligt aan de basis van onze maatschappelijke missie”, zegt Willem van Duin, voorzitter van de Raad van Bestuur van Achmea. Waartoe ben je als bedrijf op aarde? Dat die vraag – in al z’n varianten – de laatste jaren steeds luider klinkt … Continued

Lees verder

Technische innovatie in het DNA

Hydratec Industries heeft een breed palet aan gespecialiseerde oplossingen die een bijdrage leveren aan basisbehoeften als voedsel, water, mobiliteit en gezondheidszorg. De focus van de medewerkers op innovatie is een belangrijke factor voor het succes – nu en in de toekomst. Onder de vlag van Hydratec Industries zijn zelfstandige, wendbare bedrijven actief die slimme en … Continued

Lees verder

Opschalen en versnellen noodzakelijk

Energie Beheer Nederland (EBN) staat als organisatie midden in de energietransitie, de overgang naar een duurzaam energiesysteem. CEO Jan Willem van Hoogstraten ziet dat Nederland op alle fronten hard werkt aan duurzame oplossingen. “Toch moet het sneller via robuuste projecten die substantieel bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. Verregaand samenwerken is noodzakelijk. Publiek en privaat.” Tot 2030 … Continued

Lees verder

Word marktleider door goed datagebruik!

Data groeit exponentieel en komt overal vandaan. Met datagedreven digitale transformatie maak je het verschil: door nieuwe manieren van (samen)werken en het toepassen van onder andere artificial intelligence en internet of things. NetApp geeft bedrijven een concurrentievoordeel. “Wij zijn als enige in staat om alle dataplatformen en diensten van een bedrijf aan elkaar te koppelen, … Continued

Lees verder

Klant en EV dwingen autolease digitaal

Dynamische tijden voor de autoleasebranche. Disruptieve elektrische auto’s, veranderende consumentenvoorkeur en ‘groenere’ wetgeving leiden tot vergaande digitalisering. LeasePlan-CEO Tex Gunning legt uit hoe dit te vertalen in gezonde groei, zelfs in tijden van Covid-19, en welke rol de cultuur van LeasePlan daarbij speelt. Gunning: “Het mooie van LeasePlan is dat we al bijna zestig jaar … Continued

Lees verder

Groen herstel doe je samen

“Bijdragen aan het op duurzame wijze herstarten van de economie om daarmee de energietransitie en het pad naar het bereiken van de doelstellingen in het Klimaatakkoord te versnellen. Dat is groene groei voor Shell”, aldus Marjan van Loon, president-directeur Shell Nederland. “De door de Dutch Sustainable Growth Coalition opgestelde en door honderden bedrijven ondertekende verklaring … Continued

Lees verder

Ambitieuze beurshandelaren op gymschoenen

Gymschoenen, geen driedelig pak. Een jong team met veel nationaliteiten en een huizenhoge ambitie. Optiver is een eigenzinnig handelshuis met een sterke focus op onderzoek en technologie. Een aantrekkelijke werkgever voor jong talent uit binnen- en buitenland, dat al vroeg wordt gescout. Optiver werd ruim dertig jaar geleden opgericht in Amsterdam als single trader op … Continued

Lees verder

Nieuwe kansen dankzij energietransitie

Vopak is als Nederlands bedrijf wereldleider in onafhankelijke tankopslag. Het slaat uiteenlopende producten op voor een groot aantal industrieën. CEO Eelco Hoekstra vertelt over het belang van de energietransitie, digitalisering en de kracht van samenwerking. In 1616 vulden voorgangers van Vopak de Amsterdamse pakhuizen met thee en specerijen. Nu beschikt de multinational over terminals aan … Continued

Lees verder

Verwerking rvs-schroot: win-win

Recycling van metalen creëert win-winscenario’s voor zowel het milieu als de industrie: de behoefte aan nieuwe grondstoffen vermindert en het draagt significant bij aan de CO2-reductie. Bij marktleider Oryx Stainless weten ze daar alles van. Directeuren Van Kleef, Sirrenberg en Van Roon geven tekst en uitleg. Commercieel directeur Joost van Kleef legt het businessmodel kort … Continued

Lees verder

Clean up cleaning

Unilever heeft onder de naam Clean Future een ambitieus programma gelanceerd om klimaatverandering tegen te gaan, de natuur te beschermen en hulpbronnen te behouden voor toekomstige generaties. “Dit is goed voor de planeet, voor de consument én voor Unilever.” Je hebt twee soorten schoon. De eerste soort is de corebusiness van Unilever’s divisie Home Care; … Continued

Lees verder

Amega Groep

Zoals bij veel bedrijven staat het jaar 2020 voor Amega Groep in schril contrast met 2019. Het meest succesvolle jaar ooit voor het bedrijf dat opereert in de automotive branche. Dat betekent echter niet dat directie en medewerkers bij de pakken neer zijn gaan zitten. Integendeel. “Wij denken niet in gevaren, maar in kansen”, aldus … Continued

Lees verder

Best Fresh

Best Fresh is gespecialiseerd in de handel, teelt en logistiek van verse groenten en fruit. De groepsnaam werd in 2008 gegeven vanuit Fa. M.Valstar & Co., een bedrijf dat al sinds 1928 Westlandse groenten exporteert. “Behalve Valstar maken ook Gastro (Eminent & Sous Fresh), Yex, Bioworld en ABC Logistics deel uit van Best Fresh”, zegt … Continued

Lees verder

HERE Technologies

HERE Technologies is een wereldwijd toonaangevend locatie-technologieplatform. “We produceren de meest precieze en complete digitale kaarten ter wereld”, zegt CEO Edzard Overbeek. “Ze worden gebruikt in de auto-industrie, op mobiele apparaten en zelfs voor indooren luchtruimnavigatie. HERE heeft stabiele aandeelhouders uit de automotive en technologiesector: Volkswagen, Bosch, BMW, Continental, Intel, Daimler en Pioneer. Begin 2020 … Continued

Lees verder

Zeeuw & Zeeuw

Zeeuw & Zeeuw is een dealerbedrijf dat in 1954 is opgericht. Tot 2010 was het familiebedrijf volledig gericht op Renault, daarna zijn Kia, Ford, Nissan en Mitsubishi aan het portfolio toegevoegd. “Een unieke propositie”, zegt CEO Jan Hofstede. “Iedere merkkolom heeft zijn eigen mensen: van monteur tot directeur. Dit zorgt voor focus en verdieping van … Continued

Lees verder

Index partners Top500

Achmea Handelsweg 2, 3707 NH Zeist Energie Beheer Nederland (EBN) Daalsesingel 1, 3511 SV Utrecht Telefoon: (030) 233 90 00 E-mail: [email protected] www.ebn.nl LeasePlan Corporation Gustav Mahlerlaan 360, 1082 ME Amsterdam Optiver Strawinskylaan 3095, 1077 ZX Amsterdam Telefoon: (020) 708 70 00 E-mail: [email protected] www.optiver.com Oryx Stainless BV ’s Gravendeelsedijk 175, 3316 AS Dordrecht www.oryx.com … Continued

Lees verder