Met ondernemerschap elkaar stimuleren

Met dertig bedrijven in transport, opslag en overslag is Euro-Rijn Group een naam van formaat. Toch is het familiebedrijf al ruim veertig jaar wendbaar, zegt CFO Jouke Jelgerhuis Swildens. “We zoeken steeds naar jonge ondernemingen om mee samen te werken of in te participeren.”

Euro-Rijn Group en transport over weg en water zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De tientallen bedrijven waaruit de onderneming bestaat zijn vanuit de 500.000 m2 loodsruimte, de vijf watergebonden en acht niet-watergebonden terminals direct of indirect betrokken bij de afhandeling van diverse (bulk)-goederen. Gevraagd naar het gedeelde DNA hoeft Jelgerhuis Swildens niet erg lang te denken. “ Ondernemerschap is wat ons bindt.”

Lef

Na een eerdere overname werkt het bedrijf aan een succesvolle opmars in de retaillogistiek. Daarmee bewandelt het een nieuw terrein: behalve de duizenden containers verwerkt Euro-Rijn nu ook de kleinste pakketten en zorgt het voor warehousing van onder meer winkeliers.

WE BRING BUSINESS FORWARD

“Als we ergens toekomst in zien, hebben we ook het lef om verder te kijken dan het oude en vertrouwde”, stelt de CFO. Dat het grote bedrijf daar zo goed in slaagt, heeft volgens hem te maken met de onafhankelijke positie. De financieel solide basis maakt het bijvoorbeeld mogelijk om te investeren of samen te werken met jonge innovatieve bedrijven.

Groei

Door bijvoorbeeld mede aan de basis te staan van CargoSnap beschikt Euro-Rijn over een baanbrekende app die aan de hand van foto’s de containerlading monitort. Klanten hebben voortdurend zicht op de staat van hun goederen. “Daardoor is het aantal discussies over eventuele schade nihil”, zegt Jelgerhuis Swildens. Met hetzelfde doel investeerde het bedrijf als een van de eerste in Nederland in technologie om containers automatisch te lossen. De snelheid waarmee goederen op de transportband belanden ligt daardoor vele malen hoger.

Hoe het bedrijf de wil om te vernieuwen waarborgt? “Zowel op groepsniveau als bij de dochterondernemingen is het management vaak ook aandeelhouder in het bedrijf. Dat maakt de mens bijna vanzelfsprekend ondernemend. Het leidt ertoe dat we zowel onderling als richting klanten elkaar blijven wijzen op verbeteringen en kansen. Ons credo ‘we bring business forward’ werkt dan ook meerdere kanten op. Onze rol eindigt niet bij transport. We helpen andere bedrijven graag bij hun groei.” <<

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.