iDIN, de nieuwe manier van online identificeren: makkelijk, veilig en vertrouwd!

iDIN is een dienst van de banken waarmee consumenten zich bij andere organisaties met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank kunnen:

  • identificeren
  • inloggen
  • leeftijd bevestigen

Door toenemende digitale dienstverlening is er een groeiende behoefte aan zekerheid over de identiteit van online klanten en gebruikers. Bedrijven die hun klanten een makkelijke, veilige en betrouwbare manier om in te loggen bieden, winnen terrein. Door in te loggen met iDIN – met de vertrouwde inlogmiddelen van de eigen bank – kan een klant zijn identiteit of leeftijd gemakkelijk online bevestigen of inloggen. De bank geeft zekerheid over die identiteit, omdat de klant zich persoonlijk heeft gelegitimeerd bij het openen van zijn bankrekening. Privacywetgeving vraagt ook om betrouwbare en veilige toegang voor de klant tot zijn gegevens.

Bij inloggen met iDIN hoeven consumenten bovendien zelf geen verschillende wachtwoorden meer te verzinnen en te onthouden. Ze kunnen inloggen zoals ze dat bij internetbankieren en iDEAL gewend zijn, met veilige inlogapparaatjes, SMS-berichten en vanaf april met mobiele apps. De consument ziet exact welke gegevens een organisatie opvraagt en die gegevens worden pas doorgegeven nadat daar eerst uitdrukkelijk goedkeuring voor gegeven is. Met iDIN kunnen alleen persoonsgegevens worden verstrekt. Organisaties krijgen via iDIN geen inzage in financiële gegevens, zoals saldo- en betaalgegevens.

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.
iDIN

AVG als kans in plaats van compliance

Mij valt op dat iedereen in het kader van de inwerkintreding van de AVG vooral bezig is om ‘compliant’ te worden. Bedrijven passen hun privacy statements aan en bedenken een procedure voor het opvragen of wijzigen van gegevens. Met een beetje geluk hebben ze een register opgesteld met daarin netjes een beschrijving van de gegevens, […]

Lees verder
iDIN

Privacy: lessen van over de grens

Nederland hoort bij de koplopers in privacybescherming, zo concluderen onderzoekers van de Universiteit Leiden die verscheidene landen in Europa met elkaar vergeleken. Toch blinkt Nederland niet in alle opzichten uit. In Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk helpt de toezichthouder bedrijven bijvoorbeeld met privacyregels.

Lees verder
iDIN

‘Handelen op marktplaats wordt elke dag betrouwbaarder’

Steeds meer gebruikers handelen met een gecontroleerde identiteit op Marktplaats. Dat bestrijdt fraude, maar volgens directielid Annemarie Buitelaar worden zo de afzetmarkt, het zoekgebied en ook het handelsvolume van Marktplaats groter.

Lees verder
iDIN

Meer onlinediensten door zekerheid identiteit

De inlog- en identificatiemethode iDIN breidt zijn functionaliteiten uit. Vanaf april is het mogelijk om jezelf online te identificeren met de mobiele versie van iDIN zonder gebruik van een zogenoemde identifier, TAN-code of digipas.

Lees verder
iDIN

Hoe uw digitale identiteit nieuwe werelden ontsluit

Wie zijn belastingaangifte doet, moet zich online identificeren – dat is logisch. Maar nu we steeds meer gebruikmaken van digitale transacties, wil een groeiend aantal organisaties weten of hun klanten zijn wie ze beweren te zijn. De opkomst van onze digitale identiteit verandert de economie. Dit zijn de vier belangrijkste trends waaruit dat blijkt.

Lees verder