Prijskaartje Volkswagen ID. Buzz doet Duitse hoop wankelen

De Volkswagen ID. Buzz. (Foto: Volkswagen)

Samen met de Kever is de VW-bus het meest iconische model van Volkswagen. Sinds 2022 is deze als ID. Buzz ook verkrijgbaar met elektrische aandrijving en vijf of zeven zitplaatsen. Een trendy hebbeding voor milieubewuste, actieve families met een pa en ma die zich de instapprijs van 61.710 euro kunnen veroorloven.

Volkswagen beleeft misschien wel de moeilijkste periode uit zijn bestaan. De verkoop valt tegen en daardoor ook de bedrijfsresultaten. Na ‘dieselgate’ besliste de directie om het roer om te gooien en absolute voorrang te geven aan elektrificatie.

Een moedig besluit, in een poging korte metten te maken met de imagoschade die Volkswagen in 2015 had opgelopen door het gesjoemel met de schadelijke uitstoot van een reeks dieselmotoren van het merk.

Het bedrog werd ontdekt door, voluit, ‘het onafhankelijke federale agentschap van de Verenigde Staten, belast met de bescherming van de volksgezondheid en bescherming van het milieu’, kortweg EPA. Onder president Barack Obama kon dat nog.

In een eerste reactie ontkende topman Martin Winterkorn het gesjoemel, zelfs tegenover de toenmalige kanselier Angela Merkel met wie hij een vriendschappelijke relatie onderhield. Vijf dagen later, onder druk van de grote bewijslast, werd Winterkorn ontslagen.

Het is nadien niet meer goedgekomen tussen de Duitse bondsregering en de Duitse autobazen. De strenge Europese uitstootdoelstellingen zijn er gekomen onder druk van Merkel.

Tot op vandaag is er nog altijd ruis op de lijn tussen Berlijn en de hoofdkantoren van Volkswagen, BMW en Mercedes. Al lijkt het er nu op dat er een constructieve dialoog op gang is gekomen over de importheffingen op nieuwe elektrische auto’s uit China.

Kleurrijk hebbeding

Volkswagen betaalde de voorbije jaren enkele tientallen miljarden euro’s aan schadevergoedingen aan gedupeerde dieselrijders in de Verenigde Staten en Europa. Geld dat Volkswagen door eigen schuld niet heeft kunnen investeren in de ontwikkeling van nieuwe modellen en technologieën.

Daardoor heeft de Duitse automaker een technologische achterstand opgelopen van naar schatting twee jaar in vergelijking met de toonaangevende Aziatische merken. Dat verklaart de vrij spectaculaire terugloop van de verkoop van Volkswagen op de Chinese markt en de halvering van de winstmarges. Volkswagen is ook niet langer marktleider in China.

Beetje bij beetje slaagt de Duitse autogroep erin zijn technologische achterstand bij te benen, maar er is nog werk aan de winkel en de tijd dringt.

Het goede nieuws is dat Volkswagen-modellen opnieuw als winnaar uit de bus komen in vergelijkende roadtests. In het geval van de ID. Buzz LWB is dat overigens niet moeilijk, omdat er in de verste verte geen directe concurrent in het zicht is.

Met enige verbeelding is de ID. Buzz de elektrisch aangedreven versie van de VW Multivan, sinds 2022 op de markt als vijfzitter en sinds vorig jaar ook als zevenzitter (LWB).

Met het blote oog valt het verschil in lengte van de leukerd nauwelijks op, de verhoudingen kloppen. Zelfs in smalle straten in grote steden merk je als bestuurder niet dat je onderweg bent met een gevaarte van net geen 5 meter.

Hichtech-snufjes

De auto heeft een kleine draaicirkel van 11,8 meter, en een overweldigend grote lichtinval door het elektrische hightech-panoramadak. Een knipoog naar de legendarische Samba-bus uit de jaren vijftig.

Het slimme glas dat licht in het leven brengt, verandert van transparant naar ondoorzichtig en vice versa via een aanraakschuifregelaar of spraakassistent. Op voorwaarde dat die het spraakcommando verstaat, wat spijtig genoeg niet altijd het geval is.

Door de hoge zit en het royale plaatsaanbod krijgen de inzittenden een andere kijk op de wereld rondom hen.

Maar elk voordeel heeft zijn nadeel: het in- en uitstappen vergt enige behendigheid van pa en ma. De zeer ruime schuifdeuren maken de derde stoelrij dan weer goed bereikbaar voor wie jong en sportief is. De deuren en achterklep openen automatisch, die laatste met een eenvoudige voetbeweging.

Het sleutelloze sluit- en startsysteem ontgrendelt alle deuren, ook de schuifdeuren, zodra je de wagen nadert. De optionele elektrische dichttrekhulp sluit de schuifdeuren en leidt ze voorzichtig in het slot, totdat ze veilig vergrendelen. Zelfs wanneer de deur slechts licht in het slot valt, sluit deze automatisch.

Niet onbelangrijk: bevindt zich iemand tussen de deur, dan onderbreekt de klembeveiliging meteen de sluitbeweging.

Lees verder na de afbeelding

(Foto: Volkswagen)

Traag laden

In vergelijking met de vijfzits ID. Buzz is de LWB-versie 25 centimeter langer en beschikt die over een krachtigere batterij van 91 kilowattuur, die een WLTP-rijbereik van 474 kilometer garandeert. Bij temperaturen van rond het vriespunt krimpt de actieradius evenwel tot 350 kilometer. Of tot 250 kilometer, met zeven personen en bagage aan boord.

Een rijbereik van 350 kilometer volstaat voor woon-werkverkeer of een dagje uit naar zee, maar is ontoereikend om vrolijk met de familie naar de sneeuw in Oostenrijk of Zwitserland te rijden of naar de Franse of Italiaanse Riviera.

Want ook laden doet de ID. Buzz niet zo supersnel als e-modellen die gebruikmaken van 800 volt-technologie. Reken op een half uurtje van 10 tot 80 procent. Op die manier duurt een vakantierit van 1.000 kilometer al snel 2 uur langer dan met een benzine- of dieselwagen.

Weet ook dat er weinig snellaadstations zijn in de hoger gelegen skistations, en dat er in het hoogseizoen vele tienduizenden wintersporters onderweg zijn. Plus dat één snellader in het beste geval slechts twee tot vier e-rijders per uur gelukkig kan maken.

Mij zul je onderweg naar Tirol dus niet tegenkomen in een kleurige en achterwielaangedreven ID. Buzz LWB met een vermogen van 286 pk.

Ondanks dat die pittig en comfortabel rijdt, keurig is afgewerkt en voorzien van zo’n dertig assistentiesystemen die autorijden veiliger en aangenamer maken. Waarom VW geen sneltoets heeft voorzien om de verplichte rijhulpsystemen uit te schakelen, blijft mij een raadsel.

Lees verder na de afbeelding.

(Foto: Volkswagen)

Bij zustermerk Skoda kan dat wel. Maar Skoda heeft geen vergelijkbaar model in de aanbieding, ook andere volumemerken niet. Dat maakt dat Volkswagen het zich kan veroorloven voor de ID. Buzz LWB een instapprijs van 61.710 euro te hanteren.

Vink je enkele zinvolle opties aan, dan ben je snel 75.000 euro kwijt. En dat is voor normaalverdieners gewoonweg te veel geld.

Schrijf u in voor onze ochtendnieuwsbrief

Abonneer u op de gratis nieuwsbrief EW Ochtend en start de dag scherp met de belangrijkste artikelen over politiek, economie en buitenland.