Kilometervergoeding moet direct omhoog nu brandstofprijs pan uitrijst

10 maart 2022Leestijd: 2 minuten
De prijzen van autobrandstoffen rijzen de pan uit. Foto: ANP - Hollandse Hoogte - Dijkstra bv

De onbelaste kilometervergoeding van 19 cent is bij lange na niet voldoende nu de prijzen van benzine en diesel explosief blijven stijgen. Een verhoging van de vergoeding staat in het Coalitieakkoord gepland voor 2024. Haal dat versneld naar voren, schrijft Nicolette van den Hout.

De brandstofprijzen stijgen al maanden, maar sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne stijgen ze explosief. En het einde is nog niet in zicht. Dagelijks gaat de benzineprijs met zo’n 5 cent per liter omhoog. De literprijs van diesel lag woensdag gemiddeld zelfs 11 cent hoger dan de dag ervoor.

De belastingvrije kilometervergoeding of reiskostenvergoeding daarentegen is al sinds 2006 19 cent per kilometer. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) – die ook pleit voor een snelle verhoging van de vergoeding – heeft berekend dat autorijden nu twee keer zo duur is als de kilometervergoeding die er tegenover staat. Volgens VZR moeten werknemers ten minste 0,39 euro per kilometer krijgen, waarmee niet eens alle kosten zijn gedekt.

Zowel werknemers als werkgevers in de problemen

Werkgevers mogen uit zichzelf wel een verhoogde vergoeding geven, maar alles wat boven die 19 cent uitkomt, wordt belast. Werknemers zouden om de hoge brandstofprijzen te vermijden, thuis kunnen werken. Maar ook thuis kost het meer geld om de verwarming aan te doen. Bovenal zijn er veel beroepen waarbij je niet thuis kúnt werken.

Allemaal het openbaar vervoer in dan maar? Ook dat is niet zaligmakend, want het is nog maar de vraag of de treinen, bussen en metro’s dat aankunnen. Volgens VRZ zijn er 4,3 miljoen werknemers die zakelijke kilometers rijden. Werknemers worden soms gedwongen dichter bij huis een baan te zoeken, om zo de brandstofprijzen behapbaar te houden. In tijden van arbeidskrapte zullen werkgevers die om die reden afscheid moeten nemen van werknemers, niet blij zijn.

Belastingvrije kilometervergoeding versneld omhoog

Om zowel de werknemers als de werkgevers tegemoet te komen, moet het kabinet de onbelaste kilometervergoeding verhogen, en wel zo snel mogelijk. Niet pas in 2024. Als het kabinet hiervoor de hogere btw-inkomsten inzet die binnenkomen op de hoge brandstofprijzen, zijn de extra kosten voor de kilometervergoeding weer gedekt. De staat incasseerde in 2021 600 tot 800 miljoen euro extra aan btw op brandstoffen, vergeleken met 2020. De verhoging van de kilometervergoeding kost de schatkist zo’n 400 miljoen euro per jaar, schat het kabinet. Een hogere vergoeding kan dus makkelijk uit.