Robbert de Witt Premium Corner

De groeiende afkeer van alles wat Russisch is

10 maart 2022Leestijd: 3 minuten

Hoe erger Poetins leger tekeergaat, hoe groter de afkeer van al wat Russisch is, constateert Robbert de Witt. Zelfs componisten als Tsjaikovski en Stravin­sky, die natuurlijk niets te maken hebben met de oorlog in Oekraïne, worden gecanceld. De opvatting dat kunst moet verbinden, geldt blijkbaar niet tijdens deze oorlog.

Die slimme en creatieve Russen wekten grote bewondering, twee jaar geleden. Terwijl veel West-Europeanen verveeld Netflix afgraasden om die eindeloze eerste corona-lockdown door te komen, wendden duizenden Russen zich tot de kunst. Als tijdverdrijf beeldden zij een beroemd kunstwerk uit. Foto’s van het originele schilderij – van Monet, Van Gogh, Da Vinci of welke beroemde kunstenaar dan ook – en de imitatie ervan werden op internet geplaatst. De Facebook-pagina had algauw een half miljoen leden, vele van buiten Rusland.

Robbert de Witt is redactiechef bij EW. Hij schrijft wekelijks een column over mondiale ontwikkelingen en de gevolgen ervan voor Nederland en Europa.

De soms hilarische foto’s spraken tot de verbeelding omdat het de gedachte bevestigde dat Russen, misschien meer dan andere Europeanen, een hoge algemene ontwikkeling hebben. Dat kunst, klassieke muziek en literatuur nog een belangrijke plek innemen in hun onderwijs. Het maakte ook duidelijk dat de Russen behoren tot dezelfde culturele wereld als inwoners van de Europese Unie en de Verenigde Staten. Vermeers Meisje met de parel was door de Russen het meest gekozen kunstwerk om ‘na te spelen’.

Russische cultuur al eeuwen nauw verbonden met Europese cultuur

De Russische cultuur is al eeuwen nauw verbonden met de Europese cultuur. Nergens is dat duidelijker dan in Sint-Petersburg. Tsaar Peter de Grote (1672-1725) wilde dat zijn nieuwe hoofdstad een ‘venster op het Westen’ zou worden en liet de stad grotendeels ontwerpen door de Italiaan Carlo Rossi. De bestorming in 1917 van het imposante Winterpaleis in Sint-Petersburg – ook ontworpen door een Italiaan –zou bepalend blijken voor de Europese geschiedenis van de twintigste eeuw. Tegenwoordig is de Hermitage er gevestigd, een van de grootste schatkamers van Europese kunst.

Lees ook het omslagverhaal: Poetins pad naar oorlog

Juist doordat Rusland in cultureel opzicht zo nauw verwant is aan Europa, is het wederzijdse onbegrip over de politieke verschillen zo groot, schreef de Rus Maksim Troeboljoebov in 2016 voor de Amerikaanse denktank Kennan Institute. Want Rusland en het Westen zijn in een eeuw tijd politiek ver van elkaar weggedreven. De verwijdering begon met de communistische revolutie in 1917 – bewijs van de wederzijdse beïnvloeding, Karl Marx en Friedrich Engels waren immers Duitsers.

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf € 9,- per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Bekijk abonnementen

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.

Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.