Zihni Özdil

Verhuis Schiphol naar zee

11 december 2021Leestijd: 5 minuten

Columnist Zihni Özdil is klaar met de visieloosheid van de Nederlandse politici. Bouw een vliegveld op zee, gooi de Haarlemmermeer vol met socialehuurwoningen en regel gratis openbaar vervoer, schrijft hij.

Zihni Özdil (1981) is historicus. Hij schrijft elke zaterdag een column voor ewmagazine.nl.

Je werkt keihard, maar je bent een laagbetaalde werknemer. In Nederland krijg je dan meestal geen reiskostenvergoeding. Stel je woont ook nog eens in een kleine gemeente ver van je werk. Dan is de kans groot dat daar geen (regelmatig) openbaar vervoer meer is. Het ov is sinds de invoering van ‘marktwerking’ ook nog eens steeds duurder geworden. Je moet dus met je vervuilende auto naar je werk rijden.

Goedkoop kunnen vliegen, is voor miljoenen mensen een lichtpunt

Dit kost je al met al veel moeite om zonder schulden het hoofd boven water te houden. In deze situatie is het lichtpunt in je leven dat je één keer per jaar met je gezin goedkoop naar Spanje kunt vliegen. Of, als je bijvoorbeeld een Turkse of Marokkaanse migratie-achtergrond hebt, één keer per jaar goedkoop naar je familie kunt reizen. Dat is hoe miljoenen mensen leven in een rijk land als Nederland.

Zoals de tienduizenden arbeiders die dagelijks op de platforms van Schiphol werken. Zij verrichten belangrijk werk te midden van alle uitlaatgassen en kerosinedampen. Laagbetaald werk. Uit onderzoek van tv-programma Zembla blijkt dat al sinds 2007 bekend is dat zij een verhoogd risico hebben op hartproblemen en kanker. Omdat KLM en Schiphol ze onvoldoende beschermen.

Wat deden Schiphol en KLM met deze informatie? Helemaal niks. Er moest journalistiek werk van BNN/VARA aan te pas komen voordat u, het Nederlandse volk, eind 2021 op de hoogte zou zijn van deze onvergeeflijke situatie. Daarnaast is het sinds 2019 bekend dat Schiphol zich niet houdt aan stikstofregels en regels op het gebied van geluid en overlast. Wie in de buurt van Schiphol woont, wordt bovendien geregeld blootgesteld aan verhoogde concentraties ultrafijn stof.

Land bestuurd door bewindslieden zonder hoger doel, toont ook Schiphol

In dit dossier zien we voor de zoveelste keer hoe Nederland wordt bestuurd door bewindslieden die geen hoger doel voor Nederland hebben. Het kabinet liet de situatie al die jaren op haar beloop. En nu het eigenlijk te laat is, maakt het kabinet zich opeens ‘ernstige zorgen’ en moet het ‘draconische maatregelen nemen’.

Lees verder onder de tweet

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

De linkse oppositie waarschuwde, geheel terecht, jarenlang voor het rampscenario dat zich nu voltrekt. Maar uiteindelijk heeft ook de linkse oppositie geen oog voor de volksgemeenschap. Hun ‘oplossing’ bestaat uit het fors inkrimpen van onze nationale luchthaven en een flinke vliegtaks invoeren. Voor de vorm zeggen ze er nog wel bij dat er betaalbare hogesnelheidstreinen door heel Europa moeten komen.

Zonder Schiphol zullen hogeropgeleide linkse lui vrolijk doorvliegen

Maar de pijnlijke waarheid is dat Schiphol inkrimpen en vliegtickets duurder maken – terwijl er nog niet eens het begin is van een plan om in Europees verband snelle treinen te regelen – erop neerkomt dat arbeiders hun jaarlijkse vakantie op hun buik kunnen schrijven. Geloof me: hogeropgeleide linkse lui zullen vrolijk doorgaan met hun verre vliegreizen naar klimaatconferenties en wat dies meer zij.

Je kunt het wenden of keren hoe je het wil, maar de comparative advantage van Nederland is dat we het strategische knooppunt van Europa zijn. Functioneren als  doorvoerhaven van goederen en mensen is een pijler van de Nederlandse economie. Schiphol laten krimpen is daarom ook een rechtstreekse oorlog tegen ons nationale verdienvermogen. Kortom, zowel het kabinet als de linkse oppositie is visieloos bezig.

Wat dan wel? Het begint met groot denken. Hongkong heeft vlak voor de kust het grootste eiland ooit gebaggerd en daarop een modern vliegveld gebouwd. Nota bene door Nederlandse bagger-, ingenieurs- en bouwbedrijven in te huren. De toenmalige minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen (VVD) heeft in 2019 een quickscan, een beperkt onderzoek laten uitvoeren naar een vliegveld op de Noordzee. Daaruit volgde een negatief advies, onder meer omdat een vliegveld op open zee bouwen complexer is dan in een baai dicht bij land, zoals Hongkong deed. En omdat te veel gevestigde belangen in de polder, zoals vissers, tegen zullen zijn. Sinds die globale analyse lijkt het plan bevroren.

Kabinet, neem regie voor het landsbelang, zoals in tijd van Deltawerken

Waarom in hemelsnaam? Vergeet al die deelbelangen en neem als kabinet eens een keer de regie voor het landsbelang, zoals we deden ten tijde van de Deltawerken. Dan bagger je maar eerst een baai in de Noordzee. En als dat niet kan, in een verre uithoek van het IJsselmeer. Dat het IJsselmeer een beschermd natuurgebied is, zal me een worst wezen. Want we zijn in Nederland zo gek om natuurgebieden die er niet zijn te creëren, om ze vervolgens te beschermen. Denk aan de Oostvaardersplassen.

Cover Elsevier Weekblad editie 45 2019 "Schiphol op zee"

Lees ook dit coververhaal van EW uit 2019: Schiphol-op-Zee: meer dan een droom?

Nederland moet gewoon een nieuw Schiphol op zee bouwen, nog veel groter en moderner dan de huidige luchthaven. Zo los je in een klap de overlast voor bewoners in en rondom Amsterdam op en creëer je enorm veel werkgelegenheid. Daarnaast moet Nederland erop toezien dat Schiphol de gezondheid van zijn platformmedewerkers beschermt. Het is een grof schandaal dat dat nog niet gebeurt. Alleen een derderangs bananenrepubliek heeft zo veel lak aan de rechten van arbeiders.

Bouw Haarlemmermeer vol met mooie socialehuurwoningen

Over arbeiders gesproken: we moeten de Haarlemmermeer, de gemeente waaronder Schiphol valt, volbouwen met mooie socialehuurwoningen die duurzaam zijn. Met groene daken, zonnepanelen en warmtepompen en alle voorzieningen in de buurt, zoals scholen, zorg en sport. Wijs die socialehuurwoningen toe aan de werknemers van het nieuwe Schiphol. Zorg ook voor een supersnelle trein- of metroverbinding, ook naar Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Maastricht. De vliegvelden in die steden kun je dan opheffen en vervangen door natuurgebieden.

Daar blijft het niet bij. Nationaliseer alle vervoerbedrijven en zorg tot in het kleinste gehucht voor fatsoenlijk openbaar vervoer dat (nagenoeg) gratis is. Miljoenen forenzen zullen dan de auto laten staan en met het openbaar vervoer naar hun werk reizen. De winst in stikstofafname kun je wegstrepen tegen de toename aan vluchten van en naar het nieuwe Schiphol.

Laat bij vliegtaks rijke zakenlui en klimaatdrammers volle pond betalen

En, niet in de laatste plaats: als je een vliegtaks wilt invoeren, doe dat dan op een progressieve manier. Zo zorg je dat rijke zakenlui en geprivilegieerde klimaatdrammers het volle pond betalen en dat hardwerkende, laagbetaalde Nederlanders hun vliegvakantie behouden.

Zo simpel kan het zijn als je van de Nederlandse economie, het Nederlandse milieu en de Nederlandse volksgemeenschap houdt en het land bestuurt vanuit dat hogere doel.

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.

Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.