Maak voort met die buis van Rotterdam naar Limburg

16 november 2021Leestijd: 2 minuten
Uitzicht op het noordelijke gedeelte van het Chemelot terrein. Foto: ANP

De energietransitie heeft ook gevolgen voor de bodem. Die ligt al vol buizen in Nederland, maar er komen er nog veel meer bij. Zo wil een Kamermeerderheid een buizencorridor aanleggen van Rotterdam naar Chemelot in Limburg en verder naar Duitsland. Goed plan, schrijft Carla Joosten. Twee vliegen in één klap. Aan de slag regering.

Lees het coververhaal: Hoe de grote uitstoters CO2 aanpakken

Waterstof naar Limburg en CO2 naar Rotterdam. En dat allemaal via een ondergrondse verbinding. Zie hier de toekomst, waar al flink op wordt gestudeerd. Ook in Den Haag, maar het kan altijd energieker.

De Tweede Kamer wil dat de regering werk maakt van de voorbereiding van nieuwe pijpleidingen tussen de Rotterdamse haven en industriecomplex Chemelot in Sittard-Geleen. De Kamer nam een motie aan van VVD-Kamerlid Silvio Erkens uit Kerkrade en CDA-kamerlid Henri Bontenbal uit Rotterdam. Hun afkomst is toeval, de twee hebben energie en klimaat in hun portefeuille. Verantwoordelijk demissionair staatssecretaris Dilan Yesilgöz (VVD) verzette zich niet tegen de motie.

Voor verduurzaming van Chemelot is oplossing voor CO2 nodig

Het ‘chemisch georiënteerde terrein’ in Limburg, zoals Chemelot zichzelf omschrijft, werd in het verleden gedomineerd door de zware chemische industrie van DSM. Nu zitten er 150 bedrijven, 60 fabrieken en een campus op het 800 hectare grote terrein met 8.100 werknemers. Om te voldoen aan de klimaatdoelstellingen moet Chemelot vergroenen. Een van de problemen is de afvoer van CO2. De ligging van Chemelot in het binnenland is daarvoor niet gunstig. CO2 gaat in de toekomst veelal worden opgeslagen in de Noordzee. Vandaar het plan voor afvoer via buizen.

In feite gaat het om vier nieuwe pijpleidingen waaraan ook de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen moet worden gekoppeld. Het tegelijk aanleggen van de vier leidingen kost ruim 1 miljard euro.

Het project is goed voor de Rotterdamse haven. Een haven die efficiënt waterstof – de nieuwe grondstof en ‘brandstof’ – naar industrieën vervoert, heeft een voorsprong op andere havens. En omgekeerd kan Chemelot zijn CO2 kwijt. Voor een land dat toch al kampt met het vertrek van grote bedrijven is het verstandig om te zorgen voor een op de toekomst gerichte infrastructuur.

Tekst gaat hieronder verder

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Demissionair of niet, de regering moet rap aan de slag, want een buizenstelsel aanleggen in het drukke Nederland is geen sinecure. Gemeenten en provincies moeten meewerken en de aanleg zelf kost ook enkele jaren. De eerste bezorgde burgers hebben zich al gemeld. En wie weet welk beestje straks ook nog problemen schopt.