Van de invoering van een middenschool in het voortgezet onderwijs zouden niet alleen leerlingen van lagere, maar ook van de hogere onderwijsniveaus kunnen profiteren. Het moet een plek zijn van verbinding in plaats van afzondering. Maar vooral de gymnasiasten lijken het slachtoffer te worden van het gelijkheidsdenken, schrijft Rein Sloof.
De middenscholen, waar scholieren van verschillende leerniveaus langer bij elkaar in de klas zitten, worden vaak gezien als oplossing voor het tegengaan van kansenongelijkheid.
Lees ook dit stuk van Ruud Deijkers: Het onderwijs als grote gelijkmaker: doe niet zo eng
Nu wordt de keuze voor een passend onderwijsniveau in groep 8 van de basisschool gemaakt, op een middenschool zou die keuze worden uitgesteld naar het derde leerjaar van de middelbare school. Goed voor achterblijvers en laatbloeiers, maar zeker ook voor goed lerende kinderen, zo menen de onderwijsdeskundigen. In een gemengde klas krijgen zij begrip van andere culturen en mensen.
Is dat wel zo? En wat betekent het voor de categorale gymnasia? Die scholen zijn immers alleen bestemd voor uitblinkende vwo’ers die een tandje erbij willen zetten. Met de invoering van middenscholen verliezen ze hun bestaansrecht.
Het categorale gymnasium is springlevend
Voor wie denkt dat een gymnasium niet meer van deze tijd is: in bijna elke grote stad zijn een of meer gymnasia gevestigd, zelfstandig of als afdeling van een middelbare school met een breder aanbod. Afgelopen schooljaar zaten er ruim 31.000 scholieren op in totaal 42 categorale gymnasia.
Laden…
Word abonnee en lees direct verder
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
Verder lezen?
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Er ging iets fout
Uw sessie is verlopen
Wilt u opnieuw inloggen