Verdwaald in een woud van quarantaine-adviezen

10 maart 2021Leestijd: 4 minuten
Een persoon wordt getest op het coronavirus in een GGD-testlocatie in Amersfoort. Foto: ANP.

De bedoelingen zijn goed maar de informatievoorziening door diverse GGD-afdelingen is soms ronduit chaotisch, merkte Bram Hahn toen een vriendin positief testte.

Mijn vrouw was vorige week donderdag enkele uren op bezoek bij een zieke vriend (geen corona). Later die dag kwam diens vriendin thuis van haar werk, vanaf dat moment waren ze nog een half uur met zijn drieën in de woonkamer. Mijn vrouw hield daarbij steeds 1,5 meter afstand van de anderen, waste haar handen, enzovoort.

Lees ook dit stuk van Bram Hahn over de Groene pas: een ticket naar vrijheid

Daags na het bezoek bleek dat een cliënt van die vriendin positief had getest. Zij had hem op de maandag daarvoor, weliswaar op afstand, maar in een afgesloten ruimte therapie gegeven. Zij liet zich vervolgens meteen testen en bleek ook positief, maar had nog geen klachten. Ze liet dat meteen weten aan de mensen met wie ze na maandag contact had gehad, onder wie mijn vrouw.

Richtlijnen zijn helder, totdat je ze gaat toepassen

De richtlijnen zijn helder: ben je in contact geweest met iemand die positief was, maar hield je daarbij afstand of was het contact korter dan 15 minuten, dan hoef je eigenlijk alleen in de tien dagen daarna goed op te letten of je geen klachten krijgt. Gebeurt dat toch, dan laat je je testen.

Maar om dat, gezien de recente verandering van het testbeleid, te checken, belde mijn vrouw vrijdagavond de testlijn (0800-1202). Want wat geldt nu precies als een nauw contact en wat is verstandig? Daar kreeg ze tot onze verbazing te horen dat het hele gezin in quarantaine moest en zich op dag vijf moest laten testen.

Dus belden we onze tienerdochters op om te zeggen dat ze naar huis moesten komen, cancelde onze 11-jarige zoon zijn afspraak om met vriendjes Wie Is De Mol te kijken, meldden we ze af voor voetbal en hockey de volgende dag en bestelden we boodschappen.

Verbazingwekkende second opinion

Maar intussen knaagde de twijfel. Met alles wat ik de afgelopen maanden had gelezen en geleerd over corona, leek me dit een zwaar overdreven advies. Helaas was het net na achten en was de Publieksinformatielijn coronavirus (0800-1351) niet meer bereikbaar. Toen ik de volgende ochtend belde voor een soort second opinion, kreeg ik te horen dat de medewerker van de testlijn inderdaad wat te rigoureus had geadviseerd: alleen mijn vrouw moest in quarantaine, de rest van het gezin moest als het even kon afstand houden en we moesten allemaal in de gaten houden of we geen klachten kregen. Onze positief geteste vriendin voelde zich inmiddels wel grieperig, trouwens.

Daarmee leek de kous af, tot mijn vrouw zaterdagmiddag werd gebeld door een medewerker van de GGD in het kader van bron- en contactonderzoek (bco), naar aanleiding van de positieve test van de ‘index’, jargon voor onze besmette vriendin. Deze medewerker poogde een eind te maken aan de verwarring door erop te wijzen dat bco-medewerkers het beste zicht hebben op de precieze toedracht en omstandigheden en dat haar advies het enige juiste was. Heel fijn, zeker omdat dat advies behelsde dat helemaal niemand in het gezin in quarantaine hoefde, ook mijn vrouw niet. Een test op dag vijf na het contact met de ‘index’ en tussendoor letten op klachten was voldoende.

GGD-GHOR was zelf ook verbaasd

Toen ik op Twitter mijn verbazing deelde met de landelijke GGD-GHOR erkende de dienst ruiterlijk dat de gang van zaken ‘op zijn zachtst gezegd verwarrend’ was, maar dat het advies in het kader van BCO altijd leidend is.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Klinkt logisch en uiteraard kan een foutje gebeuren. Elke situatie is anders, de regels en richtlijnen veranderen ook nogal eens en het is voor callcentermedewerkers lastig om op afstand nauwkeurig te bepalen wie moet worden gezien als een contact (niks aan de hand) en wie als ‘nauw contact’ (alarm!).

Eind goed, al goed.

Bij twijfel het strengste regime

Tot mijn vrouw op zondag zag dat ze zaterdag ook nog een mail had ontvangen van de regionale GGD, verstuurd op ongeveer hetzelfde moment dat ze telefonisch contact had met de BCO-medewerker. Het advies aan mijn vrouw: tot en met 10 dagen na het laatste contact met de positief geteste persoon thuisblijven en in die tien dagen twee keer testen. Zucht.

Lees ook dit omslagverhaal: Vijf wegen naar een mooie zomer

Dinsdagochtend is mijn vrouw getest: negatief.

Het is wonderlijk dat ook na maanden ervaring diverse GGD-afdelingen blijkbaar nog zo worstelen met de juiste informatievoorziening. Het devies lijkt: bij twijfel kies je het strengste regime. Maar het goede nieuws: in dit geval is de mogelijke keten van besmettingen doorbroken bij onze vriendin.

Reactie GGDGHOR:
Een woordvoerder van GGDHOR laat in een reactie weten dat ze niet hebben kunnen achterhalen waar het in dit geval is misgegaan.

‘We doen ons uiterste best om de duizenden medewerkers die dagelijks paraat staan om diverse vragen te beantwoorden, steeds van de laatste informatie en veranderende inzichten te voorzien. Helaas gaat dit nog niet altijd overal even goed. Uw persoonlijke ervaring met de GGD nemen wij intern sowieso mee in de continue verbetering van onze werkwijze.’