De redding van KLM is uitgedraaid op een machtsspel tussen de CDA-minister Wopke Hoekstra (Financiën) en de piloten. De bewindsman moet zijn poot stijf houden, schrijft Marijn Jongsma.
Hoekstra wil het reddingspakket (bestaande uit leningen en garanties) alleen in werking stellen als de pilotenvakbond VNV bereid is de eerder toegezegde loonoffers vijf jaar lang vol te houden, in plaats van zeventien maanden (tot maart 2022).
De kosten van KLM moeten omlaag
De opstelling van het kabinet is volstrekt terecht. Den Haag wil er zeker van zijn dat er halverwege de redding niet wordt gepoogd om ingeleverde zaken (zoals een dertiende maand en de winstdeling over 2019) alsnog binnen te halen. Dat zou het draagvlak onder de miljardensteun (naast het reddingspakket en de coronasteun is er waarschijnlijk ook een kapitaalinjectie nodig) doen afkalven.
EW maakte eerder dit coververhaal: Kan Nederland zonder KLM?
Maar nog veel belangrijker: KLM heeft alleen bestaansrecht als de kosten substantieel omlaaggaan. Door de opmars van videovergaderen is het zeer onzeker in hoeverre de zakenmarkt zich tot het oude niveau herstelt. Intussen gaat de concurrentie van prijsvechters onverminderd door.
Riante arbeidsvoorwaarden
Het gaat Hoekstra bij het redden van KLM om de positie van de vliegmaatschappij als aanbieder van veel en regelmatige verbindingen met de handelspartners, en niet om het bevriezen van de huidige situatie inclusief de riante arbeidsvoorwaarden van KLM-piloten.
Laden…
Word abonnee en lees direct verder
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
- Bent u al abonnee, maar heeft u nog niet een account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.
Reeds op EWmagazine.nl geregistreerd?Log dan direct in
Verder lezen?
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Er ging iets fout
Uw sessie is verlopen
Wilt u opnieuw inloggen