Onno Aerden

Geachte president Trump, tijd om te gaan bewegen

14 november 2020

Publicist en communicatieadviseur Onno Aerden geeft wekelijks ongevraagd advies aan iemand in het nieuws. Deze week aan de verslagen president van de Verenigde Staten Donald Trump: de kans op een waardig afscheid is verkeken. Rest de kans op een afscheid dat u als president nog kracht kunt bijzetten.

Gisterochtend werd ook de winst in de staat Arizona aan uw opponent toegekend. Joe Biden heeft nu 290 kiesmannen – en dat aantal kan nog stijgen. Uw weigering om Biden te feliciteren was al pathetisch, maar uw aanhoudende feitenvrije getwitter (‘WE HAVE WON’) is ronduit schadelijk. Voor de democratie in de Verenigde Staten, maar ook voor uw eigen reputatie.

Voor de rest van de wereld komt u er met de dag slechter op te staan

Onno Aerden

Publicist en communicatieadviseur Onno Aerden geeft wekelijks ongevraagd communicatie-advies aan iemand (m/v) die de publiciteit haalde.

Want dat is communicatie óók: een instrument om leiderschap vorm en inhoud te geven. In dit geval uw eigen toekomstige leiderschap, als ondernemer buiten de politiek. Uw misnoegde houding mag dan het meest inflexibele deel van uw achterban in de kaart spelen, voor de rest van de wereld komt u er met de dag slechter op te staan.

De voorbeelden van voormalig presidenten die hun gezworen politieke vijanden na verloren verkiezingen in het belang van de natie het beste wensten zijn legio.

Zo hoort het ook. Amerika heeft net als elk ander land baat bij soepele machtswisselingen, zeker nu meer dan ooit leiderschap wordt gevraagd – het coronavirus lijkt inmiddels vooral uw land te grazen te nemen.

Onbegrijpelijk, kwaadaardig en onwaardig dat u tegen beter weten in een slachtofferrol blijft hangen.

Wellicht kunt u een voorbeeld nemen aan Mark Rutte

Lees Onno Aerdens communicatieadvies van vorige week terug: Geachte Joe Biden, herstel vertrouwen in presidentschap VSBiden

Wellicht kunt u een voorbeeld nemen aan de man die u, op bezoek in het Witte Huis, in 2018 onversaagd tegensprak.

Diezelfde man, onze premier Mark Rutte, toonde zich afgelopen zomer zowel flexibel (dat kennen we) als kwetsbaar (dat was nieuw) toen hij zei dat hij anders was gaan denken over Zwarte Piet. Zo bracht hij twee kernwaarden voor leiderschapscommunicatie elegant samen: beweeglijkheid en menselijkheid. Kernwaarden die vooral een rol spelen als een standpunt niet langer kan worden ingenomen. Kwaliteiten die verre te verkiezen zijn boven de starheid en de onwaarachtigheid die uw persmomenten en onlinebevliegingen tekenen.

Lees ook deze blog van Onno Aerden terug: Geachte Mark Rutte, uw Zwarte Piet-speech was historisch

U bent nu ook eens verliezer. De kans op een waardig verlies is allang verkeken – televisiezenders hebben uw redevoeringen weggedraaid, in de Republikeinse Partij keren steeds meer kopstukken zich openlijk van u af, buitenlandse regeringsleiders praten al volop met uw opvolger.

De kans om het te hebben over een door u ten zeerste betreurd verlies kunt u nog pakken, met een mooie speech. Nú staat u het presidentiële podium nog ter beschikking. Nú hebt u de regie nog. Nú staan de media klaar om uw woorden wél uit te zenden, ook al zal daarin ressentiment en woede doorklinken. Acceptatie van het verlies maakt alle mitsen en maren goed. Monkelend als een peuter in het Witte Huis achterblijven tot de verhuizers komen, roept een beeld op dat geen enkele president ooit zou willen achterlaten.

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.