Premium Lock Nobelprijs ‘genetische schaar’ maakt EU-getreuzel nog pijnlijker

12 oktober 2020Leestijd: 3 minuten
Jennifer Doudna is pionier innovatieve techniek CRISPR-Cas9. Foto: HH

De Nobelprijs voor de scheikunde ging dit jaar naar een ‘genetische schaar’ die deels in Europa is ontdekt.  Verouderde wetgeving van de Europese Unie belemmert het gebruik van deze gelauwerde innovatie. Dat is pijnlijk en niet uit te leggen, schrijft Rob Ramaker.

Ze werden al jaren genoemd, maar vorig week ging de Nobelprijs voor de scheikunde daadwerkelijk naar Jennifer Doudna uit de Verenigde Staten en Emmanuelle Charpentier uit Frankrijk. De wetenschappers lieten in 2011 zien dat het in bacteriën ontdekte CRISPR/Cas9-systeem kan worden gebruikt als ‘genetisch schaartje’.

Betere gewassen en nieuwe behandelingen

Deze innovatie maakt het makkelijker dan ooit om DNA nauwkeurig en snel te bewerken. Het versnelt niet alleen wetenschappelijk onderzoek, maar schept mogelijkheden voor de biotechnologie. Denk aan behandelingen tegen kanker en snellere verbetering van gewassen, die bijvoorbeeld resistent zijn tegen ziektes en dus minder pesticiden nodig hebben.

Lees het omslagverhaal van Rob Ramaker over CRISPR-Cas nog eens terug: Medicijn van de toekomst?

Charpentier en Doudna verrichtten de cruciale experimenten, maar bouwden voort op het werk van anderen. Iets wat Doudna documenteert in haar – aanbevolen – boek A Crack in Creation. Onder hen diverse Europese wetenschappers uit onder meer Litouwen, Spanje, en Frankrijk. Ook Nederlanders speelden een voorname rol, zoals John van der Oost en Ruud Jansen die de naam CRISPR ooit bedacht.

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

• Bent u al abonnee, maar heeft u nog niet een account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen