Gertjan van Schoonhoven Premium Corner

Ingestorte kademuur is symptoom van kortzichtig besturen

04 september 2020

Voor bestuurders is het politiek aantrekkelijker om wegen en bruggen te bouwen en te openen, dan om ze te onderhouden, schrijft Gertjan van Schoonhoven. Hetzelfde geldt voor viaducten, spoorwegen, kanalen, sluizen en rioolbuizen. Het onderhoud ervan kost verschrikkelijk veel geld, maar politiek is er verschrikkelijk weinig eer aan te behalen. Want geen kiezer die het ziet en er dankbaar voor is als er verkiezingen zijn.

Als burger weet je dat je in een beschaafd land woont – en niet in een bananenrepubliek – als al dat dure, maar politiek weinig lonende onderhoudswerk aan de infrastructuur tóch zorgvuldig gebeurt. Welnu, hoe zit dat in Nederland? Ons florissante zelfbeeld zegt dat instortende infrastructuur meer iets voor landen als Italië is, maar niets is minder waar. Ook in Nederland zit het niet goed met het structurele onderhoud, getuige de gebeurtenissen dinsdag in Amsterdam.

‘We hebben slecht voor onze stad gezorgd’

Een van de kades langs de grachten waarom Amsterdam zo beroemd is, zakte dinsdag over tientallen meters weg door een zogeheten sinkhole, een zinkgat. Voor het huidige gemeentebestuur is dat wel een beetje sneu. Juist het huidige college trok vorig jaar een kwart miljard euro uit voor herstel van de verwaarloosde bruggen een kades. ‘We hebben slecht voor onze stad gezorgd,’ zei wethouder van Financiën Udo Kock (D66) destijds.

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf 8 euro per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner
Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.