Philip van Tijn

Akwasi’s leugens en dreigementen moeten niet worden vergoelijkt

13 september 2020

Dankzij een schikking met het Openbaar Ministerie wordt rapper Akwasi niet vervolgd. Philip van Tijn vindt het langzamerhand ergerniswekkend hoe mensen als Akwasi met fluwelen handschoenen worden aangepakt en nauwelijks worden tegengesproken, wegens angst om van discriminatie te worden beschuldigd.

 Op het moment dat ik Akwasi zie, trap ik hoogstpersoonlijk in zijn gezicht.

Voordat u nu zegt ‘Ho ho, dat gaat wel ver’ of zelfs een klacht indient, haast ik mij te zeggen: ‘Ik ben een creatieve duizendpoot en woordkunstenaar. Ten onrechte is deze beeldspraak geïnterpreteerd dat ik geweld zou willen toepassen, of anderen daartoe zou willen aansporen. Ik ben tegen elke vorm van geweld. Dat ik hiermee niet eerder naar buiten ben gekomen, kan ik alleen maar verklaren omdat elke vorm van geweld zo ver van mijn persoon staat dat ik mij geen voorstelling kon (en kan) maken van de bewuste interpretatie van wat ik heb gezegd.’

Dankzij een schikking wordt Akwasi niet vervolgd

Philip van TijnPhilip van Tijn is bestuurder, toezichthouder en adviseur. Hij schrijft wekelijks een blog over de actualiteit.

Dit is vrijwel letterlijk de tekst op schrift van de zichzelf noemende auteur, rapper, presentator, theatermaker, dichter, programmamaker, en dus ook creatieve duizendpoot en woordkunstenaar Akwasi. Een tekst die tot stand kwam ruim drie maanden nadat hij op 1 juni op de Dam (u weet wel: tijdens die demonstratie waarvan het thema té belangrijk was om deze vanwege corona te verbieden) had gedreigd  Zwarte Piet in zijn gezicht te trappen, als hij hem zou tegenkomen. En vrijwillig is die tekst ook niet helemaal tot stand gekomen.

Volgens het Openbaar Ministerie is Akwasi’s uitspraak opruiend en daarmee strafbaar. Maar hij wordt niet vervolgd, op voorwaarde dat hij afstand neemt van de uitspraak en niet binnen een jaar weer zo over de schreef gaat. Deze afspraak is gemaakt met de officier van justitie Jacobien Vreekamp, tot voor kort voorzitter van het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam, dus bij uitstek deskundig in dit soort zaken. Hoewel er wel even bij moet worden gezegd dat dit meldpunt niet tot doel heeft het type discriminatie van Akwasi te bestrijden, maar nauw samenwerkt met Kick Out Zwarte Piet.

Zijn tweets uit 2011/2012 kunnen hem nog opbreken

In Akwasi’s verklaring lees je met geen woord of zelfs letter dat hij hiertoe min of meer is gedwongen om vervolging te ontlopen. Ja, je bent woordkunstenaar of je bent het niet. Omdat ik zelf toevallig ook woordkunstenaar ben, ben ik geneigd zo iemand eerder een draaikont of lafbek te noemen. En dat blijkt niet alleen uit deze casus.

Kort geleden doken van dezelfde Akwasi tweets op uit 2012 (geen jeugdzonde: Akwasi was toen 24) waarin hij schreef: ‘Zwarte Piet moet dood man. Serieus. #huurmoord.‘  En een jaar eerder (hij was toen ook al vijf jaar volwassen): ‘Gaat er iemand nou ooit nog een Zwarte Piet knallen of moet ik het doen? Wat lok ik uit als ik een Zwarte Piet vermoord?’ Een beetje eenvoudige bewoordingen voor een creatieve duizendpoot en woordkunstenaar, maar de strekking is duidelijk.

Lees meer over het protest dat uit de Verenigde Staten is komen overwaaien: Vier uitwassen van het Black Lives Matter-debat

Ook het erkennen van deze uitspraak ging niet helemaal van harte: eerst ontkende zijn ‘management’ dat de tweets van hem zouden zijn en toen dat niet meer te ontkennen viel, reageerde Akwasi zelf: ‘Ik kan me de tweets niet eens meer herinneren. Herinnert u zich de kleinste teksten van meer dan twintig jaar oud?’

Rekenen is niet het sterkste punt van deze alleskunner, ze zijn acht of negen jaar oud. Maar los daarvan: als ik negen jaar geleden een tweet had geschreven: ‘Gaat iemand nou nog Akwasi knallen of moet ik het doen?’ zou ik me dat vast en zeker nog herinneren.

Artikel 1 van de Grondwet geldt voor iedereen, ook in negatieve zin

Akwasi Owusu Ansah is geboren in Nederland en hij heeft Ghanese voorouders. Niet zomaar Ghanees: zijn voorouders behoren tot de Ashanti, de stam die eeuwenlang de bovenlaag van Ghana vormde. De Ashanti waren ook de slavenhandelaren die hun tot slaaf gemaakten naar de kust brachten en ze verkochten aan Hollanders, Engelsen of Spanjaarden, waarna deze ze naar Amerika vervoerden. Zelf zegt Akwasi hierover: ‘Mijn voorouders verkochten Ghanezen als slaven. Maar er is te weinig onderzoek gedaan om te kunnen stellen dat ze daders waren.’ Hè, gelukkig – en als toch onomstotelijk blijkt dat zijn voorouders daders waren (wat overigens intussen al lang bewezen is) dan zal Akwasi de retorische vraag stellen of u nog weet wat drie eeuwen geleden gebeurd is.

Intussen zijn u en ik in Akwasi’s ogen 100 procent schuldig aan wat onze voorouders – misschien – op dit gebied hebben gedaan. ‘Blanke schuld’, nietwaar. Langzamerhand is het ergerniswekkend hoe mensen als Akwasi met fluwelen handschoenen worden aangepakt, nauwelijks worden tegengesproken, wegens angst om van discriminatie te worden beschuldigd of voor racist te worden uitgemaakt. Flauwekul, of iemand lelieblank is of roetzwart maakt voor de beoordeling van feiten en uitspraken niet uit.

Ik breng nog even artikel 1 van de Grondwet in herinnering: ‘Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook is niet toegestaan.’

Dat artikel is van kracht in het gewone dagelijkse leven, in elke richting.

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.