CDA, kies toch voor de lijsttrekker met de juiste schoenen

01 juli 2020Leestijd: 2 minuten
CDA-kandidaten v.l.n.r Mona Keijzer, Hugo de Jonge en Pieter Omtzigt. Beeld: ANP

Een persoonlijke ontboezeming van Constanteyn Roelofs: ook hij solliciteerde voor het lijsttrekkerschap van het CDA. Zijn campagnebelofte om geen gekke schoenen te dragen, werd alleen niet serieus genomen.

Constanteyn Roelofs

Wekelijks verkent historicus Constanteyn Roelofs de tragikomische tegenstrijdigheden in economie en maatschappij.

Ik zal het maar bekennen: ik heb gesolliciteerd naar het lijsttrekkerschap van het CDA. Echt constructieve ideeën voor het land heb ik als beroepsmatige zijlijnschreeuwer niet– nee, mijn campagne was louter en alleen gebaseerd op de belofte dat ik in tegenstelling tot Hugo de Jonge wél elke dag met netjes gepoetste zwarte schoenen op het Binnenhof zou verschijnen.

Sarah Paling

Ballorigheid nam de overhand: je zou als trouw CDA-lid maar moeten kiezen uit De Jonge, die triest genoeg inderdaad zijn persoonlijkheid ontleent aan zijn schoenen, of Mona Keijzer, een bottige provincievrouw voor wie de wereld heel simpel lijkt omdat ze zelf ook gewoon lekker makkelijk is. De bijnaam die het internet haar heeft gegeven, Sarah Paling, is grappig. Ik kreeg nog een aardig briefje terug van Jaap de Hoop Scheffer dat ik ondanks mijn maatschappelijke engagement als columnist toch nog niet genoeg ervaring had opgedaan in de partij om mijn quichotterie door te zetten.

Hoop aan de horizon

Gelukkig gloort er hoop aan de horizon. Pieter Omtzigt heeft zich namelijk gemeld. Omtzigt is uitzonderlijk voor een Kamerlid omdat hij niet alleen erg slim is, maar tevens nooit slaapt en daarom in zijn eentje in staat is meer dossiers te doen dan een dozijn gewone Kamerleden.

Omtzigt is bovendien een verademing omdat hij zich niet laat coachen door allerlei woordvoerders en communicatieadviseurs, die in staat zijn om honderden politici allemaal hetzelfde bruin/paarse gewauwel van verbinding en economische kansen voor iedereen te laten ophoesten.

Terwijl De Jonge (met HuGO!) en Keijzer (‘Wees Wijzer kies Keijzer!) campagnes lanceerden, koos Omtzigt voor… Tja, gewoon geen marketingcampagne. Zijn naam is voldoende. Het zou voor de grap weer eens een keer over prestaties, ideeën en beleid gaan.

Omtzigt heeft de juiste schoenen

Dat de kandidatuur van Omtzigt zoveel stof doet opwaaien, toont maar weer eens aan hoe de politiek in de greep is van de afdeling voorlichting en het legertje macbookjes dat aan de achterkant van de macht probeert de kiezer te winnen met tot in den treure herhaalde slogans, verbindende platitudes, maffige filmpjes op de sociale media en voorgekookte soundbytes voor de parlementaire pers.

Als het antwoord op de vraag ‘Wie is er nu eigenlijk de baas in dit land? luidt dat dat een paar gesjeesde communicatiestudenten zijn, dan wordt het dringend tijd om ons eens af te vragen waar we met z’n allen mee bezig zijn. Wat dat betreft worden het misschien leuke verkiezingen als de CDA-leden in hun wijsheid Omtzigt verkiezen; bovendien heeft hij meermaals bewezen in het bezit te zijn van keurige zwarte schoenen.