Alweer een mislukt zenderavontuur van John de Mol

20 juli 2020Leestijd: 3 minuten
John de Mol laat de overname van TMG varen - Foto: ANP

Bij Veronica Inside maken ze ruzie, SBS6 heeft geen emplooi voor dure vedetten en zendt vooral herhalingen uit, NET5 blijft een bleke boel. Het lijkt erop dat mediamagnaat John de Mol er opnieuw niet in slaagt zenders tot bloei te brengen, schrijft Gerry van der List.

Elsevier Weekblad-redacteur Gerry van der List zit graag en vaak voor de tv. Wekelijks doet hij verslag van zijn kijkervaringen.

Peter van der Vorst trekt nog weleens de aandacht met vreemde beleidsdaden. De programmadirecteur van RTL liet de sympathieke nieuwslezer Jan de Hoop verzuipen in een waardeloze quiz, draaide het populaire programma Eigen huis en tuin de nek om en voer een vreemde zigzagkoers inzake het moreel controversiële verleidingsprogramma Temptation Island.

Maar Van der Vorst zet ook dingen op de kaart. Zo drong hij erop aan dat er in de soap Goede tijden slechte tijden een hond te zien viel. En hij werkt aan de terugkeer van Big Brother op televisie. Natuurlijk moet nog wel even worden afgewacht of met de realityserie veel kijkers kunnen worden getrokken.

Met Sport 7 en Tien ging de mediamagnaat al de mist in

Vaststaat dat Big Brother een briljant programma was. Bedenker John de Mol veranderde er echt de televisiewereld mee. Later zou hij nog vaker zijn creativiteit als producent tonen, in het bijzonder met The Voice. Maar het opzetten en succesvol exploiteren van zenders blijkt een ander verhaal. Met Sport 7 en Tien ging de mediamagnaat flink de mist.

Nu dreigt zijn nieuwe zenderavontuur ook op een mislukking uit te lopen. De Mols Talpa boert niet goed op televisie. Voor een deel kan hij daar weinig aan doen. De coronacrisis bezorgt iedereen problemen. Kort na het uitbreken van de pandemie zag hij zich genoodzaakt ‘draconische maatregelen’ aan te kondigen. Het uit de hand laten lopen van de botsing van de duurbetaalde ego’s van Veronica Inside valt hem al meer aan te rekenen.

SBS6 zendt in de zomer vooral herhalingen uit

Maar het voornaamste probleem is dat De Mol zijn zenders geen helder, aansprekend profiel heeft weten te geven. Voor NET5 moest zijn zus Linda de klus klaren, maar dat lijkt vooralsnog een te zware opgave voor de televisiekoningin. De door haar ontwikkelde talkshow Ladies Night flopte bijvoorbeeld enorm, naar een door haar geliefde serie als Fleabag keek geen hond.

Voor SBS6 dankte haar broer de geliefde weerman Piet Paulusma af, om ook nog enkele in zijn ogen te oude presentatrices van Hart van Nederland de laan uit te sturen. Maar voor bij de concurrentie weggeplukte sterren als Olcay Gulsen wist hij geen mooie programma’s te bedenken. De narcistisch vedette Gordon gaat het nu proberen met een gereanimeerde NCRV-klassieker, Taxi, terwijl dit aardige programma het juist moest hebben van een bescheiden presentator als Joris Linssen die zich onbespied wanende passagiers bijzondere verhalen wist te ontlokken.

Typerend is de programmering van SBS6 voor een maandag in juli. Na 50/50 volgen Lingo, Lang leve de liefde, Cash or trash? en Urk! Achter al deze programma’s staat in de televisiegids een ‘H’, wat betekent dat het om herhalingen gaat. John de Mol lijkt er niet veel zin meer in te hebben.