Omdat het Nederlandse onderwijspeil voortdurend steeg, werd de kiesgerechtigde leeftijd steeds verder verlaagd. Moet die leeftijd, nu het onderwijspeil daalt, dan niet omhoog, vraagt Roelof Bouwman zich af.
Het is april en dan – je kunt de klok erop gelijk zetten – verschijnt het jaarlijkse rapport De Staat van het Onderwijs. Het is de belangrijkste publicatie van de Onderwijsinspectie. Hoewel dat instituut, anders dan je bij een controlerend orgaan zou verwachten, geen onafhankelijke status heeft, maar onderdeel is van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, is het vaak interessante lectuur.
Onderwijs in Nederland daalt al twintig jaar over de hele linie
Roelof Bouwman is historicus en journalist. Hij schrijft wekelijks over politiek, geschiedenis en media.
Zo trok De Staat van het Onderwijs in 2018 de aandacht omdat erin stond dat het niveau van het Nederlandse onderwijs al twintig jaar over de hele linie daalt. In tegenstelling tot in vrijwel alle andere landen presteren leerlingen in Nederland steeds iets minder dan vroeger en glijden de resultaten jaar na jaar af.
Ook in 2019 baarde De Staat van het Onderwijs opzien. Het rapport waarschuwde toen voor een wildgroei aan hippe conceptscholen. De ‘nieuwe’ leermethoden die daar worden gebruikt, zijn door de wetenschap dikwijls al lang onderuit gehaald.
Daarbij, zo stond in het rapport te lezen, evalueren scholen en opleidingen de resultaten en effecten van hun keuzes slechts in zeer beperkte mate. ‘Hierdoor leren ze maar matig van wat wel en niet werkt en wordt deze kennis meestal niet gedeeld met andere scholen en opleidingen. Het lerend vermogen van het onderwijs is – paradoxaal genoeg – geringer dan bijvoorbeeld dat van sectoren als zorg, design, techniek en tuinbouw.’
https://twitter.com/staatonderwijs/status/1252962867298611200
Staat van het Onderwijs: 24 procent vijftienjarigen is laaggeletterd
Vorige week verscheen de nieuwste editie van De Staat van het Onderwijs. De passage met de hoogste attentiewaarde staat op pagina 20:
‘De groep leerlingen die moeite heeft met lezen groeit. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) beschouwt 24 procent van de Nederlandse 15-jarigen als dermate laaggeletterd dat zij niet voldoende kunnen meekomen in de maatschappij. Deze leerlingen zijn niet in staat de hoofdgedachte uit een tekst te halen of een simpele verbinding met alledaagse kennis te maken. In 2003 gold dit nog voor 11 procent van de leerlingen. Maar ook de groep excellente lezers wordt kleiner. De leerlingen hebben vooral moeite met het evalueren van en reflecteren op teksten.’
Uit het onderzoek Beste Scholen 2020: Liever een goede school zonder innovatieve poespas
Het Nederlandse onderwijs, zo hoor je critici steeds vaker beweren, verkeert na vijftig jaar ‘vernieuwing’ en nadruk op ‘gelijke kansen’ in staat van ontbinding.
De recente rapporten van de Inspectie van het Onderwijs zijn, zou je kunnen zeggen, minder geschikt om die analyse te ontkrachten.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen