HAK zet als eerste in Nederland een Nutri-Score op zijn producten. Slimme zet, maar de consument schiet weinig op met zo’n voedsellogo, schrijft Bram Hahn.
Conservenfabrikant HAK wacht niet langer op de overheid. Staatssecretaris Paul Blokhuis (ChristenUnie) van Volksgezondheid wil in 2020 met een logo komen ter vervanging van de weggehoonde Vinkjes. Maar het bedrijf uit Giessen voorziet zijn sperziebonen, doperwten en worteltjes in glas nu al van de veelbesproken Nutri-Score. Dat is een voedsellogo dat consumenten moet helpen om in één oogopslag te zien of hij een gezond of ongezond product in handen heeft.
🎉 Hoera! We hebben 5000 handtekeningen! Met jullie hulp krijgen we #Nutriscore in de winkels. Zo kan iedereen in één oogopslag zien wat de gezondere keuze is.
Teken jij ook?
➔ https://t.co/9UkZvkXfwf pic.twitter.com/fxDQ9BPHYR— Consumentenbond (@Consumentenbond) September 4, 2019
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De Nutri-Score is een schaal die loopt van E (rood) naar A (groen). Hoe groener hoe beter, is de boodschap. Het logo lijkt qua vormgeving erg op het energielabel voor huizen, auto’s en elektrische apparaten, dus het zal door de meeste consumenten ook op die manier worden begrepen. In Frankrijk en België is het logo op basis van vrijwillige deelname door producenten ingevoerd, ook andere Europese landen overwegen de introductie van het logo. In Nederland pleiten onder meer de Consumentenbond en voedselwaakhond Foodwatch voor (verplichte) invoering door de overheid.
Laden…
Word abonnee en lees direct verder
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
Verder lezen?
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Er ging iets fout
Uw sessie is verlopen
Wilt u opnieuw inloggen