Premium Lock 1 april: Hoe bedrijven een traditie om zeep helpen

01 april 2019Leestijd: 3 minuten
Foto: Unsplash.

De 1 apriltraditie wordt steeds meer een marketingvehikel voor commerciële doeleinden. Doe nou niet, want zo verliest een vrolijke traditie haar charme, schrijft Bram Hahn.

Ouders van jonge kinderen en juffen en meesters op de basisschool zullen er vandaag weer aan moeten geloven: zout in de suikerpot, kinderen in de verkeerde klas, enzovoort. De eerste dag van april is al eeuwen een dag waarop mensen elkaar in de maling nemen. Met soms heel geestige, originele grappen. Zoals de moeder die haar kinderen in de tuin liet springen en zwaaien, omdat ze dan op Google Maps te zien zouden zijn.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Waar dat volksgebruik vandaan komt, hebben historici nooit weten te achterhalen. De eerste schriftelijke vermelding komt uit een Frans geschrift 1508, in het Nederlands werd in 1561 voor het eerst gewag gemaakt van 1 april als dag om een ander te bedotten. De traditie heeft zich in sterk op elkaar lijkende varianten verspreid over nagenoeg heel Europa, Rusland, de Verenigde Staten, Australië en Noord-Afrika.

1-aprilgrap wordt misbruikt voor marketing

Van veel recenter datum is de vervelende neiging van allerlei bedrijven om dit particuliere, kleinschalige gebruik in te zetten voor hun marketingdoeleinden. Dat is zo sneu om een paar redenen.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog niet een account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw