Het aantal gebruikers van Facebook daalde in 2018 met 6 procent. Maar daarmee is het heus niet ten dode opgeschreven. Facebook is ‘uit’, zo is de gedachte van politici, journalisten en beroepsduiders en ze neigen ernaar om het vijftien jaar oude medium te negeren. Dat is niet verstandig, schrijft Ruud Deijkers.
Uit het Nationale Sociale Media Onderzoek 2019 van onderzoeksbureau Newcom.nl blijkt dat Facebook aan het begin van dit jaar 640.000 minder gebruikers in Nederland had dan aan het begin van 2018. Gebruikers haakten af, omdat zij Facebook na berichten over onder meer Russische trollen en schending van privacy-regels wantrouwen. En omdat zij overstappen naar andere sociale media zoals Instagram (ook onderdeel van het Facebook-concern). Ondanks die daling van aantal gebruikers, ‘zitten’ nog steeds 10,1 miljoen Nederlanders op Facebook, en 6,8 miljoen Nederlanders gebruiken het dagelijks.
Laden…
Word abonnee en lees direct verder
Al vanaf € 9,- per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u abonnee en hebt u al een account?
Log dan hier in
Verder lezen?
U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.
Er ging iets fout
Uw sessie is verlopen
Wilt u opnieuw inloggen
Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.
Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.