Activisten dwingen via de rechter beleid af. Geld speelt geen rol.

Advocaat Benedicte Ficq staat de pers te woord over het besluit van het Openbaar Ministerie inzake aangifte tegen tabaksindustrie. ANP

Van oudsher werd in Nederland neergekeken op de ‘claimcultuur’ in de Verenigde Staten, waar iedereen die zich slachtoffer voelt van een groot bedrijf – dooie muis in mijn cola-flesje! – naar de rechter rent en fabelachtige schadevergoedingen eist. Rare jongens, die Amerikanen. Gelukkig was hier de overheid het schild voor de zwakkeren. Geslepen advocaten om rechtvaardigheid op te leggen, waren overbodig. Dat bleef de schone taak van onze politieke democratie.

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €1 per week leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Er ging iets fout
Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw