Vrachtwagenchauffeurs massaal beboet in het buitenland

30 augustus 2013Leestijd: 1 minuut

Belangenbehartiger Transport Logistiek Nederland (TLN) komt in actie tegen de enorme boetes die bus- en vrachtwagenchauffeurs in het buitenland krijgen. Ze worden daar beboet voor overtredingen die in Nederland door de vingers worden gezien.

Metro schrijft vrijdag dat zes op de tien gecontroleerde trucks of touringcars een boete krijgt. TLN wil de Europese regelgeving aanpassen.

Overtredingen

Volgens de organisatie wordt de regelgeving door de lidstaten verschillend geïnterpreteerd. Daardoor worden overtredingen die in Nederland door de vingers worden gezien, in het buitenland beboet.

Vooral de digitale tachograaf, een apparaat dat bijhoudt of bestuurders zich aan de snelheden en rusttijden houden, vastgelegd in de rijtijdenwet, zorgt voor boetes die oplopen tot duizenden euro’s. Landen als België, Frankrijk, Italië en Spanje beboeten afwijkingen in deze tijden tot op de minuut, tot 28 dagen terug.

TLN wil in Brussel regelen dat er niet tot 28, maar tot zeven dagen teruggekeken wordt. De ‘28-dagenregeling’ mag alleen nog gebruikt worden om de weekendrust van de chauffeur te controleren.

Arbeidsomstandigheden

28 dagen terugkijken voegt volgens TLN niets toe aan de verkeersveiligheid. De arbeidsomstandigheden worden er niet beter op, omdat de chauffeur een hogere werkdruk ervaart. Iedere verkeerd bestede minuut kan immers tot een boete leiden.

Inmiddels knoeien chauffeurs met de tachograaf en parkeren ze op de vluchtstrook, omdat de boete daarvoor in het buitenland lager is dan de boete op overtreding van de rijtijdenwet.