De feiten: groot zonnepark hindert piloten bij landen
Het leek een prachtig idee: ‘De Groene Energie Corridor’. Vier ondernemende boeren uit de omgeving van Schiphol besloten hun weilanden om te toveren tot zonnevelden. Duizenden panelen, verspreid over 100 hectare land, leverden stroom voor 40.000 huishoudens.
Zonnepark bij Schiphol onderdeel van Klimaatakkoord Noord-Holland
De zonnevelden zijn deel van de Regionale Energie Strategie (RES) van de provincie Noord-Holland. Met de RES worden de afspraken uit het Klimaatakkoord uitgevoerd.
Wethouder van Haarlemmermeer Jurgen Nobel (VVD, nu demissionair staatssecretaris van Participatie en Integratie) was in 2020 dolenthousiast: hij wilde het gebied rondom Schiphol volleggen met panelen. Die zorgen voor veel minder hinder en weerstand uit de omgeving dan windturbines.
Piloten ervaren verblinding door weerkaatsing zonnepanelen
Destijds was de luchthaven daar ook voorstander van, maar dat is veranderd. Tijdens het voorjaar en de zomer kunnen piloten tussen 10.00 en 12.00 uur bij het landen op de Polderbaan last krijgen van verblinding door de weerkaatsing van het zonlicht op de panelen.
De luchtverkeersleiding heeft in overleg met Schiphol, KLM en easyJet tijdelijke veiligheidsmaatregelen genomen. Op zonnige zomerdagen gaat de Polderbaan aan het eind van de ochtend twee uur dicht. Volgens ingewijden heeft het panelenprobleem Schiphol al 300 miljoen euro gekost, schrijft De Telegraaf.
Schiphol sleept zonnepark voor rechter om veiligheidsrisico’s
Overleg tussen Schiphol en De Groene Energie Corridor, inmiddels overgenomen door de Belgisch-Nederlandse Energy Solutions Group, liep op niets uit.
Daarom spande Schiphol een kort geding aan: de hinderlijke panelen moeten weg, vindt de luchthaven. De zitting was op woensdag 2 juli, de uitspraak wordt over twee weken verwacht.
Volgens Energy Solutions Group, de grootste onafhankelijke producent van groene energie in de Benelux, is uitgebreid onderzoek gedaan naar de effecten van het zonneveld op de luchtvaart. Bovendien heeft de gemeente Haarlemmermeer door het afgeven van een vergunning ingestemd met het gebruik van deze panelen.
Vroeger waren er panelen beschikbaar die nog minder schittering veroorzaakten, maar die zouden volgens Energy Solutions Group niet meer op te leveren zijn. Haarlemmermeer meent van wel, maar zegt niet te kunnen ingrijpen. De gemeente wil dat het kabinet normen stelt voor zonnepanelen bij luchthavens.
Wie zegt wat over de oogverblindende zonnepanelen?
Bron: Gemeente Haarlemmermeer, Solar Magazine- ‘Als de panelen niet worden weggehaald, is Schiphol genoodzaakt bij een bepaalde stand van de zon de betreffende banen te sluiten. Dit heeft vervolgens impact op de luchthavenoperatie, de capaciteit van de luchthaven en op de omwonenden. Het leidt tot meer overlast en heeft financiële consequenties,’ zegt een woordvoerder van Schiphol.
- ‘DGEC levert een grote bijdrage aan de opwekking van duurzame energie en is daarmee een belangrijk onderdeel van de Regionale Energie Strategie (een derde deel). De locatie in de nabijheid van een vliegveld is niet uniek. Steeds meer vliegvelden in de wereld leggen grote velden met zonnepanelen aan in hun directe omgeving,’ schrijft het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Haarlemmermeer.
- ‘Het gebruik van de panelen is getoetst aan de normen van de Federal Aviation Agency (FAA), de wereldwijd erkende luchtvaartautoriteit. De resultaten hiervan zijn meegenomen in het vergunningsproces. Het zonnepark is volledig gebouwd volgens alle onherroepelijke vergunningen,’ zegt de Energy Solutions Group.
EW's visie: kabinet aan zet om ruimtedilemma op te lossen
Door: Maria Bouwman, redacteur Onze OverheidGrote ruimtelijke dossiers, zoals de energietransitie, de woningbouwcrisis, stikstof en de schaarste van ruimte, belanden steeds vaker op het bord van gemeenten. Maar zij hebben niet altijd de kennis of juridische middelen om deze problemen op te lossen.
Dat blijkt ook in de zaak van Schiphol tegen De Groene Energie Corridor. Haarlemmermeer heeft op basis van deskundigenrapporten een vergunning afgegeven, maar nu blijkt er toch hinder te ontstaan.
Kabinet moet duidelijke normen stellen voor zonnepanelen
De RES van Noord-Holland komt op losse schroeven te staan, en dat terwijl het met de uitvoering van het Klimaatakkoord toch al niet opschiet. Ook heeft de gemeente ondanks meerdere brandbrieven aan het kabinet nog altijd geen nationale normen voor zonnepanelen gekregen.
Als Schiphol de zaak wint, wacht een financiële strop en moeten duizenden zonnepanelen het veld ruimen. Dat is een blamage, niet alleen voor De Groene Energie Corridor, maar ook voor de gemeente Haarlemmermeer en de provincie Noord-Holland.
Kabinet moet ingrijpen om ruimtedilemma op te lossen
Net als bij andere grote ruimtelijke dossiers, zoals stikstof en woningbouw, komt de gemeente in de problemen doordat de landelijke overheid niet normerend optreedt.
Demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat Robert Tieman (BBB) schreef onlangs in een brief aan de Tweede Kamer met de partijen ‘in gesprek’ te zijn, maar dat heeft nog nergens toe geleid.
Om verdere vliegperikelen of juist een afgang voor de gemeente en het mislukken van de Noord-Hollandse RES te voorkomen, zou hij alles op alles moeten zetten om een oplossing te vinden, voordat de rechter uitspraak doet.