Sylvia Tóth (toen 43) glorieerde in 1987 als Nederlandse zakenvrouw. Na de beursgang van haar uitzendbedrijf Content hoorde zij als enige vrouw bij de captains of industry.
Halverwege de jaren tachtig was Sylvia Tóth een fenomeen. In een tijd dat de meeste vrouwen niet werkten – dat begon pas tien jaar later – runde deze zakenvrouw een succesvol uitzendbureau: Content. Tóth glorieerde in 1987. De zomer ervoor had ze haar bedrijf naar de Amsterdamse effectenbeurs gebracht en ze leidde nu als eerste vrouw in Nederland een beursgenoteerde onderneming. Daardoor behoorde ze ineens als enige vrouw tot de Nederlandse captains of industry als Albert Heijn (Ahold), Frans Swarttouw (Fokker) en Sergio Orlandini (KLM).
Content was met een omzet van zo n 130 miljoen gulden (59 miljoen euro) een kleine speler op de beurs, maar het bedrijf had een enorme naamsbekendheid. Iedere volwassen Nederlander kende wel de reclameslogan ‘Wij zijn pas Content als u dat bent.’
Die bekendheid was ook te danken aan Tóth, die nooit te beroerd was een interview te geven, omdat dat haar bedrijf gratis publiciteit opleverde. Haar charmante verschijning – ze was altijd goed gekleed en tiptop verzorgd – leverde haar veel goodwill in de media op.
Tóth (1944), liefhebber van snelle auto’s, was selfmade. Ze was de dochter van een Hongaarse muzikant, van wie ze naar eigen zeggen de liefde voor muziek had, en een Frans-Nederlandse moeder. Toen ze vier was, had haar vader het gezin verlaten. Haar moeder was hertrouwd. Op haar vijftiende moest ze van school om te werken. Ze begon als uitzendkracht en haalde in de avonduren haar hbs-diploma.
Op haar twintigste was ze begonnen bij Content, opgericht door een oud-klasgenoot. Acht jaar later, in 1972, had hij haar gevraagd directeur te worden en het bedrijf verkocht aan Britse investeerders. Tóth had het bedrijf in 1985 voor 30 miljoen gulden (13,6 miljoen euro) teruggekocht. Dat werd gezien als een geslaagde managementbuy-out en had haar de titel Zakenvrouw van het jaar 1985 opgeleverd. Een jaar later was ze naar de beurs gegaan. De beursgang had Content vijf keer meer waard gemaakt. Tóth werd in 1987 ook commissaris: bij verzekeraar AEGON. Meer commissariaten zouden volgen, bij onder meer Endemol.
Dat commissariaat zou haar slapeloze nachten bezorgen. Haar toenmalige partner Cor Boonstra, CEO van Philips, werd beschuldigd van handel met voorkennis in Endemol. Tóth zou hem hebben verteld dat het bedrijf zou worden overgenomen. Boonstra werd later vrijgesproken.
De schaduwkoningin van Nederland , zoals Elsevier haar in 1996 noemde, zou eind dat jaar een meerderheid van haar aandelen voor 120 miljoen gulden (54 miljoen euro) verkopen. Zo werd ze multimiljonair.
Tóth, die diverse malen trouwde en kinderloos bleef, zou Content tot mei 1998 leiden. In de laatste jaren was er kritiek op de achterblijvende prestaties van Content.
Ze gaf altijd veel geld aan goede doelen. Zo kunnen kinderen met complexe aandoeningen terecht in het Sylvia Tóth Centrum in het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht.
Elsevier nummer 43, 24 oktober 2015
Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.
Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.