Gratis thuisbezorgd wordt de norm: u moet alleen nog zelf koken

14 augustus 2015Leestijd: 2 minuten

Nu ook Albert Heijn zich meldt in de strijd onder de thuisbezorgers aan consumenten, wordt digitaal boodschappen doen steeds lucratiever. Gratis thuisbezorgd wordt de nieuwe norm.

In navolging op thuisbezorgdiensten als HelloFresh, Beebox en Streekbox komt nu ook Albert Heijn met een maaltijdbox die gratis wordt thuisbezorgd. In de box zitten verse producten waarmee ongeveer drie maaltijden kunnen worden gekookt.

Confrontatie

Online boodschappen doen, was al mogelijk bij Albert Heijn, maar hier moest voor worden betaald. Wie de maaltijdbox neemt, kan extra producten bijbestellen die kosteloos thuis worden bezorgd.

Daarmee gaat de supermarktketen de keiharde confrontatie aan met HelloFresh, dat pakketten met vers voedsel gratis aan huis bezorgt, en met de aangekondigde online supermarkt Picnic.

Volgens Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic, waren de bezorgkosten een drempel voor veel klanten. Albert Heijn rekent 3,95 tot 12,95 euro aan bezorgkosten, afhankelijk van het bezorgtijdstip. Bovendien bezorgt AH pas vanaf 70 euro. Bij de Plus betalen klanten tussen de 6 en 7,50 euro.

‘Disrupter’ Picnic rekent geen voorrijkosten en levert bovendien al vanaf een bestelling van 25 euro. De ‘bezorgoorlog’ pakt goed uit voor de consumenten. Spar levert de boodschappen al gratis thuis bij een bestelling vanaf 50 euro. Albert Heijn gaf al bezorgkorting bij bepaalde producten, maar gaat nu dus ook maaltijdboxen gratis thuisbezorgen.

Afhalen

Bovendien kunnen klanten op steeds meer plekken na het werk langsrijden bij afhaalpunten waar de boodschappen klaarstaan. U hoeft daar niet meer de auto uit; medewerkers plaatsen de doos gewoon in de achterbak.

Steeds meer supermarkten rekenen helemaal niets voor deze service. Voor klanten die de rijen bij de kassa willen vermijden, wordt thuis laten bezorgen of afhalen zo steeds lucratiever. Het enige wat u nog zelf moet doen, is een fatsoenlijke maaltijd koken.