‘Amateuristisch gewerkt in Alphen aan den Rijn’

04 augustus 2015Leestijd: 2 minuten
'ANP'

Een dag na het kraanongeluk in Alphen aan den Rijn spreken diverse deskundigen zich uit over de constructie. Volgens kraanexperts zijn de medewerkers ter plaatse ‘amateuristisch’ te werk gegaan.

Het ongeluk met twee bouwkranen heeft een enorme ravage aangericht, maar er zijn zeer waarschijnlijk geen doden en ernstig gewonden gevallen. Een man is onder het puin vandaan gehaald met pijn aan zijn heup.

Maandag werd nog gesproken van ongeveer twintig gewonden, maar behalve de gewonde man zijn er hoogstwaarschijnlijk geen slachtoffers. Twee reddingsteams die zochten naar overlevenden hebben hun zoektocht gestaakt. Niemand wordt vermist.

Platform

Hoe kon dit ongeluk gebeuren? Kraanexpert Richard Krabbendam zegt tegen De Telegraaf dat de uitvoering op ‘geen enkel front’ deugde. ‘Er is veel te veel risico genomen en er zijn bizarre beslissingen genomen. Dit was op deze manier eigenlijk gedoemd te mislukken.’

De twee kranen stonden op een drijvend platform en probeerden een brugdeel van de Julianabrug te verplaatsen. De twee kranen en het brugdeel vielen op huizen en winkels in de Hooftstraat.

‘Bij het hijsen van het brugdeel verplaats je gewicht van de ene naar de andere kant van het ponton. Daar kan een hydraulische kraan simpelweg niet tegen. Een kind weet dat zo’n platform dan gaat wankelen,’ zegt Krabbendam.

‘Het lijkt wel of de uitvoerder totaal niet wist waar hij mee bezig was. Het brugdeel krijgt een enorme zwaai, terwijl dit werk met extreme precisie zou moeten gebeuren.’

Uitdaging

Volgens Krabbendam zou het verplaatsen van het brugdeel al op het vaste land een enorme uitdaging zijn geweest.  ‘Zo’n kraan is bedoeld om op land te werken, niet op een ponton.’ Een collega-expert zegt tegen het AD dat kranen wel vaker op een drijvend platform staan.

‘Het is echt niet de eerste keer dat er kranen op een ponton staan, maar als je dat op voorhand niet goed uitrekent, dan loop je dit soort risico’s.’

Bouwbedrijf Mourik is verantwoordelijk voor de bouw van de Julianabrug en spreekt van een zwarte dag. ‘We zijn bijzonder ontdaan.’ Drie personen zijn in verband met het ongeluk als verdachte aangemerkt, nadat zij zich bij de politie hadden gemeld. Zij zijn vooral aangemerkt als verdachte omdat ze dan zwijgrecht hebben en recht op een advocaat.
http://www.youtube.com/watch?v=64shxza_Xew